The organization issue of students’ individual educational and research activities

Authors

  • Світлана Михайлівна Соболєва Kharkiv Institute of Finance

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2408

Keywords:

individual student’s work, individual educational and research activities, individual research task, project, project activities, coaching, pedagogical coaching, coaching technology

Abstract

Sobolyeva S. M. The organization issue of students’ individual educational and research activities.

The role of individual work of students, including individual research tasks, in training high-qualified specialists and forming quality of education is considered in the article. The essence of the concept of individual educational and research tasks as a form of extracurricular individual work of student, which has educational, research or design nature, has been used in the educational course and based on the searching and analyzing of certain parts of the discipline material, its systematization, synthesis. Attention is paid to the peculiarities of educational and research activity of student in higher education as a form of creative work.

The quality of students’ individual research tasks has been analyzed. The results of pedagogical research have identified the main causes of low quality tasks, such as insufficient basic knowledge of subjects school course, academic procrastination, low information culture of students and lack of academic motivation. Special attenion is paid to the necessity of development of personal, motivational, psychological, pedagogical, didactic, information technology, technical and ergonomic conditions during students’ research activity.

Basic structural components of educational and research activity of students (including motivational, targeted, management, control, evaluation and analytical) have been determined in the article. It is noted that the effectiveness of students’ research activity depends on the quality of teacher managing and using elements of pedagogical coaching during consultations. Coaching technology is interpreted as a developmental counseling that promotes development of the necessary and new skills, helps to find reserves and ways to solve certain problems by yourself. According to results, the most effective form of implementation individual educational and research tasks in the disciplines of social and humanities are research projects that involve conducting empirical research.

The prospects for further research are on improving information and methodological support of educational and research activity of students, finding the most effective forms of implementation and protection of individual educational and research tasks.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 131 / PDF downloads: 152

Author Biography

Світлана Михайлівна Соболєва, Kharkiv Institute of Finance

Doctor of Philosophy of Pedagogy, Associate Professor

References

1. Алексюк А. М. Педагогіка вищої освіти України / А. М. Алексюк. – Київ : Либідь, 1998. – 239 с.
2. Бойко Н. І. Організація самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів в умовах застосування інформаційно-комунікаційних технологій: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Н. І. Бойко. – Київ, 2008. – 28 с.
3. Виноградов В. А. Создание информационной культуры для Европы. Доклад на VI конференции ЕКССИД, 1991 г. Кантербери, Великобритания / В. А. Виноградов, Л. В. Скворцов // Теория и практика обществ.-научн. информатики. – 1991. – No 2. – С. 5–29.
4. Дауни М. Эффективный коучинг. Уроки коуча коучей / пер. с англ. / М. Дауни. – Москва : «Добрая книга», 2005. – 288 с.
5. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології / І. М. Дичківська – Київ : Академвидав, 2004. – 325 с. 6. Енциклопедія освіти /Акад. пед. наук України; [голов. ред. В. Г. Кремень]. – Київ : Юрінком Інтер, 2008. – 1038 c.
7. Зырянова Н. М. Коучинг в обучении подростков / Н. М. Зырянова // Вестник практической психологии образования. – 2004. – No1. – С. 46–493.
8. Королюк О. М. Дослідження проблеми організації продуктивної самостійної роботи студентів у коледжах / О. М. Королюк // Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи: [зб. наук. праць] / за ред. В. Кременя, Т. Левовицького. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. – С. 582–590.
9. Кузьмінський А. І. Педагогіка вищої школи: [навч. посіб.] / А. І. Кузмінський. – Київ : Знання, 2005. – 486 с.
10. Ткачук Л. Проблема розвитку позитивної самооцінки дитини у творчій спадщині В. Сухомлинського / Л. Ткачук // Наукові записки ТДПУ ім. В. Гнатюка: Педагогіка. – 2002. – No5. – С. 28–32. 11.
Шайдур І. А. Організація самостійної роботи студентів педагогічних університетів на основі індивідуально-орієнтованого підходу: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / І. А. Шайдур. – Київ, 2003. – 22 с.

Published

11-05-2016

How to Cite

Соболєва, С. М. (2016). The organization issue of students’ individual educational and research activities. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 48, 145–150. https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2408

Issue

Section

Obsolete6