Formation of ecological world outlook of future primary school teachers in the course of professional training

Authors

  • Ольга Петрівна Грошовенко Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynsky

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2437

Keywords:

humanitarization, humanization, ecological world outlook, primary school teachers, professional training, ecological education model

Abstract

Hroshovenko О. P. Formation of ecological world outlook of future primary school teachers in the course of professional training.

This article reveals the necessity of humanistic component intensification in Ukrainian educational system, ensuring the priority of mankind values, orientation of educational process in higher schools first of all on personality formation process in all aspects of intellectual, cultural, psychological and social development. Formation of ecological world outlook of future primary school teachers is determined as an integral system of personality formation, aimed at realization of modern educational goals in the context of humanistic paradigm.

In the context of solving the problem of ecological world outlook formation the necessity to strengthen the professional training of future primary school teachers and to provide them with the knowledge of natural education models which influence on the formation of holistic view of the world of junior pupils is grounded. This promotes the development of their skills, provides the implementation of the principles of integrity of natural science education, practical orientation, greening and aesthetucuzation of the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 95 / PDF downloads: 141

Author Biography

Ольга Петрівна Грошовенко, Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynsky

Ph.D. (Educational Sciences), Assintаnt Professor

References

1. Гончаренко С. У. І все таки – гуманізація / С. У. Гончаренко // Педагогіка і психологія. – 1995. – No 1. – С. 7.
2. Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»). – Київ : Райдуга, 1994. – 61 с.
3. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. – 2011. – No 18 (594). – 43 с.
4. Закон України «Про вищу освіту» від 17 січня 2002 р. No 2984 // Офіційний вісник України. – 2002. – No 8. – С. 3–43.
5. Національна доктрина розвитку освіти // Офіційний вісник України. – 2002. – No 16. – С. 2–14.
6. Тарасенко Г. С. Дивосвіт. Технологія естетико-екологічного виховання / Г. С. Тарасенко. – [2-ге вид., із змін.]. – Київ : Рута, 2000. – 208 с.
7. Тарасенко Г. С. Взаємозв’язок естетичної та екологічної підготовки вчителя в системі професійної освіти: [монографія] / Г. С. Тарасенко. – Черкаси: «Вертикаль», ПП Кандич С. Г., 2006. – 308 с.

Published

14-01-2016

How to Cite

Грошовенко, О. П. (2016). Formation of ecological world outlook of future primary school teachers in the course of professional training. Educational Dimension, 47, 94–100. https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2437

Issue

Section

Obsolete8