Geographical aspects of environmental knowledge content formation of secondary school students

Authors

  • Тетяна Сергіївна Япринець Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2445

Keywords:

environmental knowledge, geoecological approach, methods of Geography teaching

Abstract

Yaprynets Т. S. Geographical aspects of environmental knowledge content formation of secondary school students.

The features of environmental knowledge formation in the process of Geography teaching at secondary school are shown in the article.

The biological and geographical approaches to the studying of environmental issues at school are summarized. The expediency of strengthening the geographic issues in the content of environmental education and its transformation into environmental education are proved. The structure of students’ environmental knowledge which they acquire in the process of Geography learning by the content elements and the direction of nature protection is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 94 / PDF downloads: 124

Author Biography

Тетяна Сергіївна Япринець, Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University

lecturer

References

1. Васильев С. В. Экологическое обучение и воспитание в системе школьного географического образования / С. В. Васильев, В. П. Соломин. – Санкт-Петербург : Изд-во
РГПУ им. А. И. Герцена, 2007. – 215 с.
2. Винокурова Н. Ф. Теория и методика изучения глобальных экологических проблем на основе геоэкологического подхода в курсе школьной географии : автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра пед. наук : 13.00.02. «Теория и методика обучения географии» / Н. Ф. Винокурова. – М., 2000. – 42 с.
3. Воїнственський М. А. Охорона природи : [посіб. для вчителів] / М. А. Воїнственський, С. М. Стойко. – Київ : Радянська школа. 1977. – 144 с.
4. Каропа Г. Н. Экологическое образование школьников: ведущие тенденции и парадигмальные сдвиги. – Минск : НИО, 2000. – 210 с.
5. Копилець Є. В. Екологічне виховання шестикласників у процесі вивчення тем «Біосфера» та «Географічна оболонка» / Євгеній Копилець // Географія та основи
економіки в школі. – 2010. – No 3. – С. 34–36.
6. Крищюнас В. Л. Географическое образование в средней школе. Концепция перестройки содержания / В. Л. Крищюнас // География и культура : сб. материалов к IX съезду Географического общества. – Л. : Изд. ГО СССР, 1990. – С. 25–29.
8. Лаптев А. А. Охрана и оптимизация окружающей стреды / А. А. Лаптев, С. И. Приемов, И. Д. Родичкин, Ю. С. Шемшученко; под. ред. А. А. Лаптева. – К. : Киев, 1990. – 256 с.
9. Максаковский В. П. Географическая культура : [учеб. пособие для студентов вузов] / Владимир Павлович Максаковский. – Москва : Гуманит. изд. центр «ВЛАДОС», 1998. – 416 с. 10. Навчання географії: Понятійно-термінологічний словник [з грифом МНОМС України] / В. М. Самойленко, Я. Б. Олійник, Л. П. Вішнікіна, І. О. Діброва. – Київ : Ніка-Центр, 2014. – 352 с.
11. Нємець Л. М. Стійкий розвиток: соціально-географічні аспекти (на прикладі України) : [монографія] / Л. М. Нємець. – Харків : Факт, 2003. – 383 с.
12. Реймерс Н. Ф. Экология: теории, законы, правила, принципы и гипотезы / Н. Ф. Реймерс. – Москва : Россия молодая, 1994. – 367 с.
13. Руденко Л. Г. Сучасні парадигми географії / Л. Г. Руденко // Географічна наука і освіта в Україні: [зб. наук. праць] / Гол. ред. Я. Б. Олійник. – Київ : Фітосоціоцентр, 2000. – С. 3–5.
14. Черваньов І. Г. Інвайроментологія – наука про «оселю людини» та її поступ / І. Г. Черваньов // Український географічний журнал. – 2004. – No 1. – С. 57–64.

Published

23-07-2019

How to Cite

Япринець, Т. С. (2019). Geographical aspects of environmental knowledge content formation of secondary school students. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 47, 136–143. https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2445

Issue

Section

Obsolete8