Current approaches to ICT use in the preparation of future teachers of mathematics, physics and computer science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.356

Keywords:

training future teachers, ICT, computer-oriented methodological training system, innovative ICT training fundamentalization training

Abstract

The article discusses the importance of using modern computer technology and telecommunications interaction, opening new perspectives to improve the education system. In particular, the issue of analysis of modern approaches of ICT use in the preparation of future teachers of mathematics, physics and computer science has been singled out. The analysis of scientific and educational research allowed to identify the main approaches to the use of ICT in educational activities both towards the requirements of educational activities and didactic components in the educational process. The latter determines the practical value of work.
The questions motivating the use of ICT in training future teachers and their future professional activities related to the lifelong learning of schooling to the profession have been discussed. In the process of education based on the ICT and related information technology not only the ICT learning, new information technology training, computer-oriented technology training, but the environment (space) as well are considered to be particularly important. The transition from a clear-cut to more flexible learning environment, in the center of which, as the subjects of the educational process, are future teachers of mathematics, physics and computer science, describes the current trend of the use of information and communication technologies, considered in the context of the creation of new educational structures, the requirements and objectives of modern education – informational and educational environment.
The development of new educational system in Ukraine should lead to a new
vision of the structure and content, the new results. The «new results» imply:
– new opportunities for upgrading teaching methods, for restructuring the existing forms and content of education through the use of ICT;
– new opportunities for getting education in higher educational institutions that use various forms of e-learning;
– new opportunities for special and additional education or improving the conditions of continuous education and ICT tools used in this sphere of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 233 / PDF downloads: 121

Author Biography

Владислав Євгенович Величко, Donbass State Pedagogical University

Ph.D.(Physics & Mathematics), Assistent Professor

References

Гуревич Р. С. Інформаційно-телекомунікаційні технології в підготовці майбутнього фахівця / Р. С. Гуревич // Неперервна професійна освіта : теорія і практика : [наук.-метод. журн.] / Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, Благод. фонд ім. Антона Макаренка. – Київ : [б. в.], 2002. – С. 61-68.

Жалдак М. І. Педагогічний потенціал комп’ютерно-орієнтованих систем навчання математики / М. І. Жалдак // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – 2003. – Вип. 7. – С. 3-16. (Серія № 2 : Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання).

Жданов С. А. Подготовка, переподготовка и повышение квалификации работников образования в области информатизации / С. А. Жданов, С. Д. Каракозов // Состояние информатизации общего образования : (аналитический обзор) / [Васильев К. Б. и др.; редкол. : Фрумин И. Д. рук. и др.]. – М. : ООО Алана, 2003. – С. 55-92.

Львов М. С. Концепция информационной поддержки учебного процесса и ее реализация в педагогических программных средах / М. С. Львов //Управляющие системы и машины. – 2009. – №. 2. – С. 52-57.

Оспенников А. А. Проблема обучения будущих учителей физики применению средств ИКТ на учебных занятиях по решению задач : состояние и направления разработки / А. А. Оспенников, Е. В. Оспенникова // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. – 2012. – №. 8. – (Серия : Информационные компьютерные технологии в образовании). – С. 4-16.

Раков С. А. Математична освіта : компетентнісний підхід з використанням ІКТ : [монографія] / С. А. Раков. – Х. : Факт, 2005. – 360 с.

Семеріков С. О. Теоретико-методичні основи фундаменталізації навчання інформатичних дисциплін у вищих навчальних закладах : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.02 / Семеріков Сергій Олексійович. – К., 2009. – 536 с.

Співаковський О. В. Теоретико-методичні основи навчання вищої математики майбутніх вчителів математики з використанням інформаційних технологій : дис. … доктора пед. наук : 13.00.02 / Співаковський Олександр Володимирович. – Київ, 2003 – 535 с.

Триус Ю. В. Інноваційні інформаційні технології у навчанні математичних дисциплін / Ю. В. Триус // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – 2012. – № 731. – С. 76-81.

Триус Ю. В. Комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання математичних дисциплін у ВНЗ : проблеми, стан і перспективи / Ю.В. Триус // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – 2010. – Вип. 9. – С. 16-29. – (Серія № 2 : Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання).

Федосов А. Ю. Использование компютерного моделирования в электронных таблицах OpenOffice.org для решения физических задач // А. Ю. Федосов, М. В. Маркушевич // Педагогическая информатика. – 2016. – № 1. – С. 19-29.

Published

16-02-2016

How to Cite

Величко, В. Є. (2016). Current approaches to ICT use in the preparation of future teachers of mathematics, physics and computer science. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 49, 17–26. https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.356

Issue

Section

Obsolete7