Factors of change of orientation of ecological training in conditions of sustainable development of Ukraine (local, regional, global levels)

Authors

  • N. V. Gnilusha Kryvyi Rih Pedagogical Institute of the State Higher Educational Institution"Kryvyi Rih National University"

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v34i0.3604

Keywords:

interaction, society, nature, the biosphere, the levels of development, environmental education, professional training

Abstract

Hnilusha N. V. Factors of change of orientation of ecological training in conditions of sustainable development of Ukraine (local, regional, global levels).

The article presents a theoretical substantiation o methodological principles of development of problem of regionalization of ecological education as a factor of professional training of environmentalists which are the high-quality index of an idea of cooperation of society and nature on different levels in the conditions of steady development of Ukraine.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 106 / PDF downloads: 97

Author Biography

N. V. Gnilusha , Kryvyi Rih Pedagogical Institute of the State Higher Educational Institution"Kryvyi Rih National University"

кандидат пед. наук, доцент

References

Анучин В. А. Основы природопользования: Теоретический аспект / Всеволод Александрович Анучин. – М. : Наука, 1978. – 156 с.

Вернадский В. И. Биосфера / Владимир Иванович Вернадский. – Л. : Науч. хим. тех. изд-во, 1926. – 146 с.

Вернадский В. И. История минералов земной коры. Т. 1. / Владимир Иванович Вернадский. – Науч. хим. тех. изд-во, 1923 – 208 с.

Гирусов Е. В. Основные исторические этапы взаимодействия общества и природы // Общество и природа. Исторические этапы и формы взаимодействия / Эдуард Владимирович Гирусов. – М. : Наука, 1981. – 342 с.

Дробноход М. І. Екологія в освітньому полі України: методологія та зміст / М. І. Дробноход, Ф. В. Вольвач // Освіта і управління. – 1999. – № 3. – С. 151–153.

Камшилов М. М. Эволюция биосферы / Михаил Михайлович Камшилов. – М. : Мысль, 1975. – 254 с.

Келина Н. Ю. Методологические подходы к экологическому образованию региональной направленности / Ю. Н. Келина // «Экология и жизнь» : [сб. статей VI международной научно-практической конференции]. – Пенза, 2003. – С. 3–8.

Кисельов М. М. Національна та екологічна: сфери перетину / М. М. Кисельов // Серія «Охорона навколишнього середовища» «Національна та екологічна»: Всеукраїнська екологічна ліга. – 2006. – № 8. – С. 2–13.

Мамедов Н. М. Концепция устойчивого развития и экологическое образование / Н. М. Мамедов // Сборник «Экология и география». – М. : МО РФ, 1995. – С. 25–28.

Моисеев Н. Н. Человек и ноосфера / Никита Николаевич Моисеев. – М. : Молодая гвардия, 1990. – 352 с.

Національна екологічна політика України: стратегічні оцінки і рекомендації / за ред. Шевчука В. Я. – К., 2007. – 55 с.

Пріоритети національної стратегії збалансованого (стійкого) розвитку України: погляд НУО, К. : Діа, 2003. – 140 с.

Платонов Г. В. Диалектика взаимодействия общества и природы / Георгий Васильевич Платонов. – М. : Изд-во МГУ, 1989. – 191 с.

Саєнко Т. В. Освіта екобезпечного інформаційного суспільства: проблеми і перспективи : [монографія] / Т. В. Саєнко. – К. : Освіта України. – 2008. – 290 с.

Стратегія ЄЕК ООН з освіти в інтересах збалансованого розвитку // Бібліотека Всеукраїнської екологічної ліги. Серія « Екологічна освіта і виховання». – 2006. – No 3. – 39 с.

Соломинка С. М. Взаимодействие общества и природы. Философские проблемы / С. М. Соломинка. – М. : Мысль, 1983. – 251 с.

Федоренко Н. П. Экология и экономика эволюции взаимодействия // Философские проблемы глобальной экологии / Н. П. Федоренко, Н. Ф. Реймерс. – М. : Мысль, 1983. – 163 с.

Published

13-01-2012

How to Cite

Gnilusha , N. V. (2012). Factors of change of orientation of ecological training in conditions of sustainable development of Ukraine (local, regional, global levels). Pedagogy of Higher and Secondary Education, 34, 235–245. https://doi.org/10.31812/educdim.v34i0.3604

Issue

Section

Current issues of education