Methodological culture of a teacher: problems of forming and development

Authors

  • Лідія Володимирівна Вознюк Communal Higher Educational Institution "Dnipropetrovsk Oblast Institute of Postgraduate Pedagogical Education ".

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.1177

Keywords:

system of postgraduate pedagogical education, continuous pedagogical education, development of postgraduate pedagogical education, continuing education, methodological culture of a teacher, professional competence of a teacher

Abstract

The article exposes the problems of forming and development of methodological culture of a teacher. The problem of ensuring the continuity of postgraduate education is examined. Research methodology presented characteristics of the main approaches to the development of methodological culture of teachers. The paper considers basic approaches to the development of a teacher’s methodological culture. There are presented scientific researchers on questions of development of a teacher’s professional competence in the system of postgraduate pedagogical education. In the time of educational system modernization the problem of formation of methodological culture of a teacher, who is independently capable to design the space of pedagogical activity, takes the first place. In pedagogy methodological culture of a teacher is considered as the premise of formation of his/her professionalism that is the highest indicator of professional readiness, as a component of pedagogical culture and teacher’s professional skill; a complete multi-level education including pedagogical philosophy, a methodological reflection, teacher’s consciousness, as a compulsory component of a teacher’s professional skill. The research provides insight into the essence and the maintenance of methodological culture, its role in the development of teacher’s professionalism. It was intercommunicated between the postgraduate education and a level of a teacher’s methodological culture. Modern researchers consider methodological culture to be a philosophical cultureof thinking; its significance consists in maintenance of a person’s world outlook foundation and personal philosophical self-knowledge.Education covers all parts of a human life with the purpose of providing its competitiveness at the labour-market and its intellectual wealth. Position on the necessity of a teacher’s methodological culture formation is based on the requirements of an innovative vector of the development of Ukrainian education. Certainly, that continuity of pedagogical education in our country is provided by the system of postgraduate pedagogical education, which substantially influences the development and establishment of teacher’s methodological culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 212 / PDF downloads: 72

Author Biography

Лідія Володимирівна Вознюк, Communal Higher Educational Institution "Dnipropetrovsk Oblast Institute of Postgraduate Pedagogical Education ".

Ph.D. (Educational Sciences), Assintent Professor 

References

Бех І. Д. Компетентнісний підхід у сучасній освіті [Електронний ресурс] / І. Д. Бех. – Режим доступу : http//www.ipv.org.ua/component/article/ 8-beh /56-2012-09-04-22-32-01 html.

Дубасенюк О. А. Формування методологічної культури молодого дослідника у процесі його наукового становлення у сфері педагогіки / О. А. Дубасенюк // Професійна освіта : педагогіка і психологія / [за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало]. –Київ, 2009. – Вип. XІ. – С. 67-74.

Кабанов П. Г. Вопросы совершенствования методологической культуры педагога Электронный ресурс] / П. Г. Кабанов. – Режим доступа : httpwww.asf.ruPublmonogrsoderz.html.

Клокар Н. І. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників в умовах післядипломної освіти регіону на засадах диференційованого підходу : [монографія] / Н. І. Клокар. – К. : [б.в], 2010. –528 с.

Олійник В. В. Проблеми та шляхи розвитку системи післядипломної педагогічної освіти України в сучасному полікультурному суспільстві / В. В. Олійник // Вища освіта України. – 2009. – № 4. – С. 24-34.

Післядипломна освіта в умовах євроінтеграції : сутність, зміст, технології, готовність до змін : [навчально-методичний посібник] / Л. П. Пуховська, М. В. Артюшина, В. Г. Базелюк, П. В. Лушин, О. С. Снісаренко, Л. П. Сніцар, В. Т. Солодков. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 122 с.

Пометун О. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики. – К. : К.І.С., 2004. – 112 с.

Фурман А. В. Методолог-професія майбутнього / А. В. Фурман // Психологія і суспільство. – 2016. – № 1. – С. 16-40.

Якухно І. І. Наукові основи інноваційного розвитку післядипломної педагогічної освіти : [монографія] / І. І. Якухно. – Житомир : Полісся, 2010. – 524 с.

Stoof A.The bound ary approach of competence : a constructive is taid for under standing and using the concept of competence / А. Stoof, R. L. Martens, J. J. G. Merriënboer, T. J. Bastiaens // Human Resource Development Review. –2002. – № 1. – P. 345-365. DOI: https://doi.org/10.1177/1534484302013005

Published

17-02-2017

How to Cite

Вознюк, Л. В. (2017). Methodological culture of a teacher: problems of forming and development. Educational Dimension, 49, 131–143. https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.1177

Issue

Section

Obsolete8