Formation of readiness of future teachers of physical culture for professional self-development during extracurricular work

Authors

  • Світлана Василівна Перевєрзєва Kryvyi Rih State Pedagogical University
  • Валентина Іванівна Марчик Kryvyi Rih State Pedagogical University https://orcid.org/0000-0003-1087-517X

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1285

Abstract

In the article the issues of the use of effective forms of extracurricular physical training of future teachers with the formation of readiness for professional self-development have been considered. The authors have summarised and systemated data of scientific sources on the definition of students’ professional self-development consciousness. The process of preparation of future teachers of physical culture implies the formation of stable mental characteristics of an individual and it depends on the willingness of fulfillment of their abilities. Described forms and teaching methods make it possible to succeed in the educational process at the university, in personally oriented training and education of awareness of the value of physical culture and sports in extracurricular time. Characterized extracurricular work means the formation of readiness of future teachers of physical training for professional self-improvement in higher education; professional and social ones; competitive professional training; assistance in the formation of special competence-mastering the subject, critical understanding of theory and practice, demonstration of originality and creativity The issues of forming positive attitude of students to extracurricular vocational guidance have been identified, and the ways of positive influence, besides creating conditions to attract future teachers of physical training on a voluntary basis to the planning, organization and implementation of mass sports in high schools in extracurricular time have been defined. Mentioned above pedagogical conditions, functions and extracurricular forms of teachers of Physical Education, as a result of the experience  cquired professional activity focuse on successful self-development of future teachers of physical culture and directly serve as a training professional direction.).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 166 / PDF downloads: 144

Author Biographies

Світлана Василівна Перевєрзєва, Kryvyi Rih State Pedagogical University

Lecturer

Валентина Іванівна Марчик, Kryvyi Rih State Pedagogical University

Ph.D. (Biological Sciences)

References

Бабіч В. І. Професійна підготовка майбутніх учителів до виховання соціально-здорових підлітків : теорія і практика / В. І. Бабіч. – Луганськ :Держ. закл. «Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка», 2015. – 488 с.

Безкопильний О. О. Про формування готовності учителів фізичної культури до здоров’язбежувальної діяльності як пріоритетний напрям вищої фізкультурної освіти / О. О. Безкопильний, Л. П. Сущенко // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова : зб. наук. праць. – 2016. – Вип. 2 (71). – С. 27–29. – (Серія : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури).

.Козліковська Н. Я. Позааудиторна робота як складова вищої освіти : види позааудиторної діяльності та її вплив на формування особистості студентів / Н. Я. Козліковська // Акт. пробл. навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. праць. – 2008. – № 5. – С. 86–93.

Лаврентьєва О. О. Актуалізація готовності майбутнього вчителя до інноваційного навчання як шлях до збереження й зміцнення психічного здоров’я школярів / О. О. Лаврентьєва // Фізична реабілітація та здоров’язбережувальні технології : реалії і перспективи : ІІ Всеук. наук.- практ. інтернет-конф. (м. Полтава, 24 листопада 2016 р.) : матер. конф. –

Полтава, 2016. – С. 11–13. DOI: https://doi.org/10.12968/sece.2016.11.13

Мінєнко Г. М. Аспекти використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі фахової підготовки студентів спеціальності «Фізичне виховання» / Г. М. Мінєнко, С. А. Крошка // Взаємодія духовного й фізичного виховання в становленні гармонійно розвиненої особистості : IІ Міжн. науково-практичної онлайнконференції (м. Слов’янськ, Україна, 24–25 березня 2016 р.) : зб. наук. праць. – Слов’янськ, 2016. – Т. 1. – С. 410–417.

Харченко С. Я. Соціалізація дітей та молоді в процесі соціально-педагогічної діяльності : теорія і практика : [монографія] / С. Я. Харченко. – Луганськ : Альма-матер,

– 320 с.

Шаповалова І. В. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до професійного самовдосконалення у вищих навчальних закладах : дис. .... канд. пед. наук : 13.00.04 / Ірина Володимирівна Шаповалова. – Запоріжжя, 2016 – 246 с.

Шутько В. В. Формування дослідницьких здібностей майбутніх вчителів під час проходження педагогічної практики / В. В. Шутько, В. Ю. Отріщенко // Педагогіка і сучасні аспекти фізичного виховання : ІI Міжнар. наук.-практ. конф., (м. Краматорськ, 21–22 квітня 2016 року) : зб. наук. праць. – Краматорськ, 2016. – С. 219–226.

Яворська Т. Є. Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту засобами між предметної інтеграції / Т. Є. Яворська // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова : зб. наук. праць. – 2016. –Вип. 2 (71). – С. 365–368. – (Серія : Науково педагогічні проблеми фізичної культури).

Published

18-04-2017

How to Cite

Перевєрзєва, С. В., & Марчик, В. І. (2017). Formation of readiness of future teachers of physical culture for professional self-development during extracurricular work. Educational Dimension, 50, 56–67. https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1285

Issue

Section

Obsolete7

Most read articles by the same author(s)