The issue of the content of shcoll text books in national pedagogy (the late 40’s and early XXI century): pecualirities and stages of creation text books
DOI:
https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1291Keywords:
educational process, scientific-methodical literature, textbook, educational contentAbstract
The educational process, with the strengthening of its role for the update of the state and the democratic transitions, requires the educational community to rethink its content. Present days determine the formation of new approaches in education and new requirements for training means, including educational materials among which school textbook holds an important place. Modern domestic educational discourse has an acute problem of the compiling of the textbooks in accordance with current social changes. In the article, in the context of current reformation of the educational paradigm in the line with the state's European integration,the process of textbook becoming as an important part of educational system has been analyzed. In order to determine the main ways of creating the concept of a modern textbook which meets the needs and requirements of national education, in the article the attention has been drawn to the existing approaches to the textbook redaction, attention has benn focused on the trends in the textbooks compiling on various stages of domestic education. Through the analysis and synthesis an attempt has been made to lookback to the textbook establishment, the main stages in textbooks creation have been singled out in the chronological range from the late 40’s to the present days. In conclusions, further ways have been outlined to upgrade textbooks in the context of the progressive state’s changes.
Downloads
Metrics
References
Дзюбитина-Мельник Н. Український буквар. Історія і сучасність / Н. Дзюбишина-Мельник // ІІІ Міжнародний конгрес україністів. – Харків :[б. в.], 1996. – С. 44–50.
Жосан О. Е. Тенденції розвитку шкільної навчальної літератури в Україні (20-ті – 80-ті роки ХХ століття) : [монографія] / О. Е. Жосан. – Кіровоград : Ексклюзив-систем, 2013. – 656 с.
Кодлюк Я.П. Теорія і практика підручникотворення у галузі початкової освіти України (1960-2000 рр.) : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 / Кодлюк Ярослава Петрівна. –Тернопіль, 2005. – 460 с.
Кремень В. Г. Проблеми якості української освіти в контексті сучасних цивілізаційних змін / В. Г. Кремень // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2014. – № 12. – С. 5–8.
Оліфіренко В. В. Підручник з української літератури : історія і теорія / В. В. Оліфіренко. – Донецьк : Східний видавничий дім, 2003. – 324 с.
Толочко П. П. Київська Русь / П. П. Толочко. – Київ : Абрис, 1996. – 360 с.
Ушинский К. Д. Воспоминания об обучении в Новгород-Северской гимназии / К. Д. Ушинский // Собр. сочинений : в 11 т. Т. 11. – Москва–Ленинград : Изд-во АПН РСФСР, 1952. – 728 с.
Франко І.Я. «Одвертий лист до галицької молодежі». – для уважного молодого читача [Електронний ресурс] / І. Я. Франко. – Режим доступу :http://www. management.com.ua/vision/vis011.html.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Леся Богданівна Басюк
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.