Specifics of a foreign language training organization of students of technical specialties based on dialogic teaching

Authors

  • Вікторія Олексіївна Лапіна ДВНЗ «Національний гірничий університет»

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2364

Keywords:

dialogue, dialogue teaching, learning dialogue, foreign language training, students of technical specialties, peculiaritiesof foreign language training, communication, foreign language communication

Abstract

Lapina V. О. Specifics of a foreign language training organization of students of technical specialties based on dialogic teaching.

The peculiarities of a dialogic teaching organization of foreign languages based on cooperative pedagogy in the context of a foreign language training of students of technical higher educational institutions have been considered in the article. They contribute to maximum realization of didactic potential of educational dialogue as an effective means of forming and developing some skills.

The key features of teaching foreign languages by using dialogic means of learning in technical higher educational institutions (communicative oriented approach; problematic content/context of didactic material; case-study learning activity; active methods and forms of teaching) have been highlighted.

The scientific works on communicative aspect of learning have been analyzed, that allowed to examine this issue in the context of a dialogic teaching of foreign languages and to highlight communication as its key feature.

The various aspects of a problem-based teaching of foreign languages organized and based on the pedagogy of cooperation have been studied. Such learning process is characterized by a high level of problems and is implemented by a system of problem-solving tasks. Students acquire new knowledge, develop intellectual, speech and communication skills and creativity through/by activation of thinking while self-defining and solving problems.

A case-study approach has been highlighted as one of the key feature of a dialogic teaching of foreign languages, which is an effective means of speech activity stimulation. It contributes to students’ awareness of real social and professional situations for realizing foreign language communication.

The interactivity of teaching foreign languages by means of educational dialogue has been considered. The priority of active methods of learning activity (business/role-plays, case-study discussions, problem solving tasks etc.), which provide an effective interaction of students in class, has been justified.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 117 / PDF downloads: 135

Author Biography

Вікторія Олексіївна Лапіна, ДВНЗ «Національний гірничий університет»

кандидат педагогічних наук

References

1. Абрамкина О. Г. Учебный диалог как средство формирования коммуникативной
культуры обучающихся : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Ольга Геннадьевна Абрамкина. –
Орел, 2003 – 243 с.
2. Бакум З. П. Теоретико-методичні засади навчання фонетики української мови в гімназії : [монографія] / Зінаїда Павлівна Бакум. - Кривий Ріг : Видавничий дім, 2008. - 338 с. 3. Балл Г. О. Парадигма діалогу і проблема прилучення до наукової культури / Г. О. Балл // Професійна освіта : педагогіка і психологія. – Київ, 1999. – С. 335–337.
4. Ваколюк Т. В. Педагогічні умови інтенсивного навчання іноземної мови курсантів-прикордонників (на матеріалі англійської мови) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Тетяна Володимирівна Ваколюк. – Хмельницький, 2003. – 236 с. 5. Вовк І. Р. Інноваційні методи навчання англійської мови у вищій школі як засіб підвищення мовної компетенції / І. Р. Вовк, С. А. Федак // Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Серія : Психолого-педагогічні науки : [збірник]. – Вип. 10 / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Ніжинський ерж. ун-т ім. М. Гоголя ; [за заг. ред. Є. І. Коваленко]. – Ніжин : [б. в.], 2011. – С. 118–121.
6. Выготский Л. С. Мышление и речь. Психологические исследования / Л. С. Выготский. – Москва : Лабиринт, 1996. – 416 с.
7. Зайцева І. В. Вправи для навчання майбутніх філологів ведення англомовної дискусії на основі проблемних ситуацій / І. В. Зайцева // Іноземні мови : [наук.-метод. журн.] / Київ. нац. лінгв. ун-т. – Київ : Ленвіт, 2013. – No 3. – С. 31–44.
8. Ковалевская О. В. Генезис и современное состояние проблемного обучения (Общепедагогический анализ применительно к методике преподавания иностранных языков) : дис. на соискание ученой степени д-ра пед. наук : 13.00.01, 13.00.02 / О. В. Ковалевская. – Москва, 2000. – 417 с.
9. Песняева Н. А. Учебный диалог как средство развития речевой деятельности младших школьников : дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : 13.00.01 / Наталья Александровна Песняева. – Москва, 2004. – 214 с.
10. Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : [наук.-метод. посіб.] / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. – Київ : Видавництво А. С. К., 2004. – 192 с.
11. Цибульська Л. І. Ланцюги діалогічної взаємодії в контексті навчально-групової діяльності студентів ВНЗ / Л. І. Цибульська // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» : [науково-теоретичний збірник]. – Переяслав-Хмельницький, 2010. – Вип. 19. – С. 250–256.

Published

11-05-2016

How to Cite

Лапіна, В. О. (2016). Specifics of a foreign language training organization of students of technical specialties based on dialogic teaching. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 48, 23–26. https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2364

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy