The role of social competence in the development of students’ social responsibility in the microenvironment

Authors

  • Ольга Миколаївна Василенко H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2435

Keywords:

social, competence, cooperation, responsibility, duty, subsidiarity principle, microenvironment

Abstract

Vasylenko O. М. The role of social competence in the development of students’ social responsibility in the microenvironment.

The article based on the analysis of current research deals with the social responsibility as a mechanism of social competence, which promotes cooperation in groups on the basis of knowledge about social and legal norms of cooperation, willingness to have a duty and be responsible for one’s actions. The author defines the skills that allow the formation of students’ social competence, reveals the meaning of the subsidiarity principle in the development of student social responsibility on the basis of the formation of a specific reflective position of students using techniques of formation of responsibility for their actions. It is proved that the quality of mastering the social competence by students promotes easier development and implementation of social responsibility at an individual level and microenvironmental one.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 76 / PDF downloads: 133

Author Biography

Ольга Миколаївна Василенко, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

Ph.D. (Educational Sciences), Assintаnt Professor

References

1. Звєрєва І. Д. Про організацію допомоги молоді Німеччини: структура та завдання / І. Д. Звєрєва // Довіра і надія. – 1994. – No3. – С. 31–33.
2. Кравченко А. А. Свобода і відповідальність як умова саморозвитку особистості в освіті / А. А. Кравченко // Нова парадигма : [журнал наук. праць] / гол. ред. В. П. Бех; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова; творче об’єднання «Нова парадигма». – Вип. 114. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. – С. 42–50.
3. Куниця Т. Ю. Виховання відповідальної поведінки в учнів 7–8-х класів загальноосвітньої школи : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 – теорія і методика виховання / Куниця Тетяна Юріївна. – Київ, 2008. – 23 с.
4. Левківський М. В. Критерії та рівні розвитку відповідального ставлення до праці / М. В. Левківський // Рідна школа. – 1993. – No 11–12. – С. 54–56.
5. Панченко Т. В. Принцип субсидіарності в сучасному демократичному розвитку: [монографія] / Т. В. Панченко. – Харків : Майдан, 2011. – 361 с.
6. Пономарьов О. С. Відповідальність в системі професійної компетентності фахівця : [навч.-метод, посіб.] / О. С. Пономарьов, М. К. Чеботарьов. – Xарків : Підручник НТУ «ХПІ», 2012. – 220 с.
7. Рижанова А. О. Розвиток соціальної суб’єктності та принцип субсидіарності соціально-педагогічної діяльності / А. О. Рижанова // Педагогіка та психологія: [зб. наук. праць] / за заг. ред. академіка І. Ф. Прокопенка, проф. С. Т. Золотухіної. – Харків : Вид-во ТОВ «Щедра садиба плюс», 2015. – Вип.48. – 260 с.
8. Субсидіарність // Соціальна робота. Короткий енциклопедичний словник. – Київ : ДЦССМ, 2002. – Кн. 4. – С. 460.
9. Федорченко Т. Є. Соціально-педагогічні засади профілактики девіантної поведінки школярів в умовах соціокультурного середовища : дис.доктора пед. наук : спец. 13.00.05; Держ. заклад «Луган. нац. ун-т ім.. Тараса Шевченка» / Тетяна Євгенівна Федорченко. – Луганськ, 2013. – 561 с.

Published

14-01-2016

How to Cite

Василенко, О. М. (2016). The role of social competence in the development of students’ social responsibility in the microenvironment. Educational Dimension, 47, 85–90. https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2435

Issue

Section

Obsolete8