Sociocultural component of professional speech competence of future professionals of tourist profile

Authors

  • Наталія Дмитрівна Скибун

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2455

Keywords:

sociocultural component, the professional speech competence of the future professionals in the field of tourism, sociocultural competence, cross-cultural competence, cross-cultural communication

Abstract

Skibun N. D. Sociocultural component of professional speech competence of future professionals of tourist profile.

In the article the content of the component of professional speech competence of future professionals of tourist profile has been defined and grounded. The term sociocultural competence of future professionals of tourist profile has been elaborated. It contains students’ knowledge about the theory of linguistic units, as well as the national and cultural component, the semantics of language units and the ability to use them according to social and speech situation.

Means of sociocultural competence development of future professionals of tourist profile are identified. They are as follows active use of technical means of training, presentation, texts in the educational process. Selection criteria of the text didactic material in the language training of the future professionals of tourist profile have been added.

The necessity of ensuring interdisciplinary relation between Ukrainian and foreign language, which is updated the concept of «cross-cultural competence of future professionals of tourist profile» has been proved.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 92 / PDF downloads: 120

Author Biography

Наталія Дмитрівна Скибун

Economics and Law School of Kyiv University of Tourism, Economics and Law

References

1. Бахов І. С. Формування міжкультурної професійної компетентності у студентів-перекладачів: [монографія] / І. С. Бахов. – Київ : Вид. дім «Персонал», 2009. – 268 с.
2. Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : [підручник] / Флорій Сергійович Бацевич. – Київ : ВЦ «Академія», 2004. – 344 с.
3. Білоус Т. М. Виховання толерантності в студентів вищих педагогічних навчальних закладів у процесі вивчення іноземної мови : дис. ... на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04 / Т. М. Білоус. – Рівне, 2004. – 250 с.
4. Верещагин Е. М. Лингвострановедческая теория слова / Е. М. Верещагин, В. Г. Костомаров. – Москва : Рус. язык, 1980. – 320 с. 5. Верещагин Е. М. Язык и культура / Е. М. Верещагин, В. Г. Костомаров. Лингвострановедческая теория слова. – Москва : Рус. язык, 1983. – 269 с.
6. Караман С. Інтегроване навчання / С. Караман // Українська література в загальноосвітній школі. – 2005. – No 1. – С. 46–56.
7. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах / колектив авторів за ред. М. І. Пентилюк: М. І. Пентилюк, С. О. Караман, О. В. Караман, О. М. Горошкіна та ін. – Київ : Ленвіт, 2009. – 400 с. – С. 81–86.
8. Михальченко М. Філософія освіти і соціокультурна теорія / М. Михальченко // Філософія освіти. – 2005. – No 1. – С. 38–51.
9. Пентилюк М. І. Актуальні проблеми сучасної лінгводидактики: [збірник статей] / М. І. Пентилюк. – Київ : Ленвіт, 2011. – 256 с.
10. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация / С. Г. Тер-Минасова. – Москва : Слово / Slovo, 2000. – 262 с.

Published

23-07-2019

How to Cite

Скибун, Н. Д. (2019). Sociocultural component of professional speech competence of future professionals of tourist profile. Educational Dimension, 47, 197–203. https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2455

Issue

Section

Current issues of education