The organization of work with students of philological specialties with indeclinable nouns in the Ukrainian language: problem based approach

Authors

  • Тетяна Михайлівна Мішеніна Kryvyi Rih Pedagogical Institute of the State Higher Educational Institution"Kryvyi Rih National University"

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v46i0.2497

Keywords:

students of philological specialties, problem based approach, problem situation, mastering of semantic-grammatical lexical units, indeclinable nouns

Abstract

Mishenina T. M. The organization of work with students of philological specialties with indeclinable nouns in the Ukrainian language: problem based approach.

In the article the nature of the work organization with students of philological specialties with indeclinable nouns in the Ukrainian language on the basis of a problematic approach which will promote the solution of the didactic, practical, developing and checking tasks in the process of training of future teachers of philological specialties has been explained. The system of problem tasks aimed at problem solving of modern Ukrainian Studies: lexical-semantic and grammatical mastering of indeclinable nouns at the present stage of the Ukrainian language functioning has been developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 108 / PDF downloads: 117

Author Biography

Тетяна Михайлівна Мішеніна, Kryvyi Rih Pedagogical Institute of the State Higher Educational Institution"Kryvyi Rih National University"

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

1. Бибик С. П. Словник іншомовних слів: тлумачення, словотворення та слововживання / С. П. Бибик, Г. М. Сюта ; за ред. С. Я. Єрмоленко. – Харків : Фоліо, 2006. – 623 с.
2. Великий тлумачний словник сучасної української мови / укл. і гол. ред. В. Т. Бусел. – Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2007. – 1736 с.
3. Вихованець І. Р. Теоретична морфологія української мови / Іван Романович Вихованець, Катерина Григорівна Городенська. – Київ : Унів. вид-во «Пульсари», 2004. – 400 с.
4. Колесніков А. О. Незмінювані іменники в граматичній системі сучасної української мови / А. О. Колесніков // Перспективи. – 1999. – No 1. – С. 35–39.
5. Кудрявцев Т. В. Психология технического мышления (процесс и способы решения технических задач) : [учеб. пособ.] / Т. В. Кудрявцев. – Москва : Педагогика, 1975. – 304 с.
6. Куписевич Ч. Основы общей дидактики / Чеслав Куписевич. – Москва : Высшая школа, 1986. – 368 с.
7. Лернер И. Я. Дидактические основы методов обучения / Исаак Яковлевич Лернер. – Москва, 1981. – 186 с.
8. Стронг А. В. Англо-русский, русско-английский словарь с транскрипцией в обеихчастях / А. В. Стронг. – Москва : Аделант, 2014. – 800 с.
9. Фурса В. М. Семантико-граматичне та словотвірне освоєння невідмінюваних імен : дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук / спец. 10.02.01 – українська мова / Фурса Валентина Миколаївна; Інститут української мови НАН України. – Київ, 2004. – 224 с.
10. Dictionnairefranҫais – ucrainien : prèsde 22000 mont / red. B. I. Bourbelo. – Kyiv, 1989. – 415 p.

Published

10-12-2015

How to Cite

Мішеніна, Т. М. (2015). The organization of work with students of philological specialties with indeclinable nouns in the Ukrainian language: problem based approach. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 46, 59–68. https://doi.org/10.31812/educdim.v46i0.2497

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy