The phenomenon of «context» in an interdisciplinary dimension
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v44i0.2707Keywords:
interdisciplinary analysis, context, context types, contextual learningAbstract
Zhelanova V. V. The phenomenon of «context» in an interdisciplinary dimension.
The article deals with the phenomenon of «context» in accordance with the phenomenology of linguistics (linguistic context), psycholinguistics (extralinguistic context), philosophy (individual semantic context), psychology (semantic context), education (professional context). It is proved that the concept of context in the modern scientific space has gone beyond its traditional linguistic and psycholinguistic understanding and received general scientific understanding and, in particular, psychological and pedagogical, interpretation. It was found out that an interdisciplinary understanding of the category context was synthesized in its definition as a pedagogical sense-category.
Downloads
Metrics
References
2. Вербицкий А. А. Новая образовательная парадигма и контекстное обучение / А. А. Вербицкий. – М. : Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 1999. – 75 с.
3. Дворецкий И. Х. Латинско-русский словарь : более 200000 слов и словосочетаний / И. Х. Дворецкий. – [10-е изд., стер.]. – М. : Рус. яз. Медиа, 2006. – 843, [2] с.
4. Ивин А. Словарь по логике / А. Ивин, А. Никифоров. – М. : Гуманит. изд. центр «Владос», 1997. – 384 с.
5. Контексты в образовании субъекта : межвуз. сб.т науч. тр. / под ред. А. А. Вербицкого, Н. В. Жуковой. – М. : РИЦ МГОПУ им.
М. А. Шолохова, 2005. – 96 с.
6. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д. А. Леонтьев. – М. : Смысл, 2003. – 487 с.
7. Никифоров А. Л. Семантическая концепция понимания / А. Л. Никифоров // Загадка человеческого понимания / под ред. А. А. Яковлева. – М., 1991. – С. 72–95.
8. Ребер А. Большой толковый психологический словарь : в 2 т. / Артур Ребер ; пер. с англ. Е. Ю. Чеботарева. – М. : ООО «Изд-во АСТ», 2003. – Т. 1 : А – О. – 591, [1] с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Вікторія Желанова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.