Methodological aspect of teaching methods in the history of Ukrainian schools of Galicia in the second half of XIX – the first third of the twentieth century

Authors

  • Тарас Михайлович Савшак Institute of Pedagogics of National Academy of Sciences of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v38i0.3242

Keywords:

methodological framework Reformed teaching, the teaching of history, education, methodology, national idea

Abstract

Savshak T. M. Methodological aspect of teaching methods in the history of Ukrainian schools of Galicia in the second half of XIX – the first third of the twentieth century.

The paper established and developed methodological aspects of teaching methods in the history of Ukrainian schools of Galicia in the second half of the XIX – early XX century. The author defines the cultural and historical conditions of the Galician pedagogy in the survey period, indicates the influence of the ideas of the «new education».

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 76 / PDF downloads: 83

Author Biography

Тарас Михайлович Савшак, Institute of Pedagogics of National Academy of Sciences of Ukraine

Applicant for the Laboratory of Social Studies

References

1. Кобринська М. Українське шкільництво в Коломиї / М. Кобринська // Коломия. – Електронний ресурс. – Режим доступу: http://kolomyya.org/histpub /historypub50.htm
2. Кузьмович В. Українська шкільна політика (у скороченні) / В. Кузьмович // Перший український педаґоґічний конґрес, 1935. – Львів: Накладом товарства «Рідна школа», 1938. – 252 с. – С. 198–201.
3. Курляк І. Розвиток класичної освіти на західноукраїнських землях (XIX-перша половина XX ст.): дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01 / І. Курляк; Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 2000. – 473 с.
4. Надпрутянський М. Проєкт єдиної школи в Україні / М. Надпрутянський // Шлях виховання і навчання. – Кн.1, 1938. – Січень-лютий-березень – С. 1–6.
5. Наукові програми в народних школах третього ступеня для дітей української національності //Шлях навчання й виховання. –1934. – кн.1. – С. 7–73.
6. Пометун О. Методика навчання історії в школі / О. Пометун, Г. Фрейман. – К.: Генеза, 2005. – 328 с.
7. Пометун О. Навчання історії без пристрастей і пересудів / О. Пометун // Історія в школах України. – 2002. – No 4. – С. 7–11.
8. Резолюції і постанови Першого українського педаґоґічного конґресу // Перший український педаґоґічний конґрес, 1935. – Львів: Накладом товариства «Рідна школа», 1938. – 252 с. – С. 236–249.
9. Стинська В. Система шкільництва в Галичині (кінець XIX – початок ХХ ст.): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / В. Стинська; Прикарпатський ун-т ім. Василя Стефаника. – Івано-Франківськ, 2004. – 243 с.
10. Сухомлинська О. В. Реформаторська педагогіка / О. В. Сухомлинська // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – С. 774.
11. Nowaczyk S. Rysunekjko ilustracja historji / S. Nowaczyk // Przyjaciel szkoly. – 1929. – S. 570–574.

Published

16-05-2013

How to Cite

Савшак, Т. М. (2013). Methodological aspect of teaching methods in the history of Ukrainian schools of Galicia in the second half of XIX – the first third of the twentieth century. Educational Dimension, 38, 339–343. https://doi.org/10.31812/educdim.v38i0.3242

Issue

Section

Obsolete3