Methodological aspect of teaching methods in the history of Ukrainian schools of Galicia in the second half of XIX – the first third of the twentieth century
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v38i0.3242Keywords:
methodological framework Reformed teaching, the teaching of history, education, methodology, national ideaAbstract
Savshak T. M. Methodological aspect of teaching methods in the history of Ukrainian schools of Galicia in the second half of XIX – the first third of the twentieth century.
The paper established and developed methodological aspects of teaching methods in the history of Ukrainian schools of Galicia in the second half of the XIX – early XX century. The author defines the cultural and historical conditions of the Galician pedagogy in the survey period, indicates the influence of the ideas of the «new education».
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 88
/ PDF downloads: 107
References
1. Кобринська М. Українське шкільництво в Коломиї / М. Кобринська // Коломия. – Електронний ресурс. – Режим доступу: http://kolomyya.org/histpub /historypub50.htm
2. Кузьмович В. Українська шкільна політика (у скороченні) / В. Кузьмович // Перший український педаґоґічний конґрес, 1935. – Львів: Накладом товарства «Рідна школа», 1938. – 252 с. – С. 198–201.
3. Курляк І. Розвиток класичної освіти на західноукраїнських землях (XIX-перша половина XX ст.): дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01 / І. Курляк; Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 2000. – 473 с.
4. Надпрутянський М. Проєкт єдиної школи в Україні / М. Надпрутянський // Шлях виховання і навчання. – Кн.1, 1938. – Січень-лютий-березень – С. 1–6.
5. Наукові програми в народних школах третього ступеня для дітей української національності //Шлях навчання й виховання. –1934. – кн.1. – С. 7–73.
6. Пометун О. Методика навчання історії в школі / О. Пометун, Г. Фрейман. – К.: Генеза, 2005. – 328 с.
7. Пометун О. Навчання історії без пристрастей і пересудів / О. Пометун // Історія в школах України. – 2002. – No 4. – С. 7–11.
8. Резолюції і постанови Першого українського педаґоґічного конґресу // Перший український педаґоґічний конґрес, 1935. – Львів: Накладом товариства «Рідна школа», 1938. – 252 с. – С. 236–249.
9. Стинська В. Система шкільництва в Галичині (кінець XIX – початок ХХ ст.): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / В. Стинська; Прикарпатський ун-т ім. Василя Стефаника. – Івано-Франківськ, 2004. – 243 с.
10. Сухомлинська О. В. Реформаторська педагогіка / О. В. Сухомлинська // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – С. 774.
11. Nowaczyk S. Rysunekjko ilustracja historji / S. Nowaczyk // Przyjaciel szkoly. – 1929. – S. 570–574.
2. Кузьмович В. Українська шкільна політика (у скороченні) / В. Кузьмович // Перший український педаґоґічний конґрес, 1935. – Львів: Накладом товарства «Рідна школа», 1938. – 252 с. – С. 198–201.
3. Курляк І. Розвиток класичної освіти на західноукраїнських землях (XIX-перша половина XX ст.): дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01 / І. Курляк; Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 2000. – 473 с.
4. Надпрутянський М. Проєкт єдиної школи в Україні / М. Надпрутянський // Шлях виховання і навчання. – Кн.1, 1938. – Січень-лютий-березень – С. 1–6.
5. Наукові програми в народних школах третього ступеня для дітей української національності //Шлях навчання й виховання. –1934. – кн.1. – С. 7–73.
6. Пометун О. Методика навчання історії в школі / О. Пометун, Г. Фрейман. – К.: Генеза, 2005. – 328 с.
7. Пометун О. Навчання історії без пристрастей і пересудів / О. Пометун // Історія в школах України. – 2002. – No 4. – С. 7–11.
8. Резолюції і постанови Першого українського педаґоґічного конґресу // Перший український педаґоґічний конґрес, 1935. – Львів: Накладом товариства «Рідна школа», 1938. – 252 с. – С. 236–249.
9. Стинська В. Система шкільництва в Галичині (кінець XIX – початок ХХ ст.): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / В. Стинська; Прикарпатський ун-т ім. Василя Стефаника. – Івано-Франківськ, 2004. – 243 с.
10. Сухомлинська О. В. Реформаторська педагогіка / О. В. Сухомлинська // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – С. 774.
11. Nowaczyk S. Rysunekjko ilustracja historji / S. Nowaczyk // Przyjaciel szkoly. – 1929. – S. 570–574.
Downloads
Published
16-05-2013
How to Cite
Савшак, Т. М. (2013). Methodological aspect of teaching methods in the history of Ukrainian schools of Galicia in the second half of XIX – the first third of the twentieth century. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 38, 339–343. https://doi.org/10.31812/educdim.v38i0.3242
Issue
Section
Obsolete3
License
Copyright (c) 2013 Тарас Михайлович Савшак
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.