Competence-based approach in the professional training of future teachers

Authors

  • Наталія Олександрівна Єсіна Kharkiv National Pedagogical University named after. G.S. Skovoroda

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2425

Keywords:

competency, competence, professional competence, competence-based approach, teacher’s training, teacher’s professional training

Abstract

Yesina N. A Competence-based approach in the professional training of future teachers.

In the article the concept «competence», «professional competence», «competence-based approach» is shown, types and subspecies of professional competence of future teacher which influence the results of educational and administrative activity of students are described, the author's definition of the concept «competence» is given, structural components of professional training of future teacher are defined.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 112 / PDF downloads: 136

Author Biography

Наталія Олександрівна Єсіна, Kharkiv National Pedagogical University named after. G.S. Skovoroda

Ph.D. (Educational Sciences), Assintаnt Professor 

References

1. Брижак Н. Компетентнісний підхід у підготовці майбутнього педагога / Н. Брижак // Науковий вісник Ужгородського національного університету. – Ужгород. – 2012. – С. 46–48.
2. Васильєва М. П. Теорія педагогічної деонтології / М. П. Васильєва. – Харків : Нове слово, 2003. – 216 с.
3. Ефремова Н. Ф. Компетенции в образовании: формирование и оценивание / Н. Ф. Ефремова. – Москва : Национальное образование, 2012. – 416 с. 4. Карпова Л. Г. Складники професіоналізму вчителя / Л. Г. Карпова // Проблеми підготовки викладачів до здійснення сучасної освіти: [зб. наук. пр.] // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків : Стиль Іздат, 2006. – С. 46–53.
5. Лозова В. І. Стратегічні питання сучасної дидактики / В. І. Лозова. – Харків : Шлях освіти. – No 2. – 2003. – С. 11–16.
6. Нагорна Н. В. Формування у студентів понять компетентності й компетенції / Н. В. Нагорна // Виховання і культура. – 2007. – No 1–2 (11–12). – С. 266–268.
7. Огарев Е. И. Компетентность образования: социальный аспект [текст] / Е. И. Огарев. – Санкт-Петербург : РАОИОВ, 1995. – 39 с.
8. Пометун О. І. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки / О. І. Пометун // Вісник програм шкільних обмінів. – 2005. – No 23. – С. 18–20.
9. Сорокина Т. М. Профессиональная компетентность как фактор профессиональной успешности / Т. М. Сорокина // Акмеология. – 2007. – No 1. – С. 23–27.
10. Тартур Ю. Г. Компетентность в структуре модели качества подготовки специалиста / Ю. Г. Тартур // Высшее образование сегодня. – 2004. – No 3. – С. 20–26.
11. Химинець В. Компетентнісний підхід до професійного розвитку вчителя [Електронний ресурс] / В. Химинець. – Режим доступу : http://zakinppo.org.ua/ 2010-01-18-13-44-15/233-2010-08-25-07-10-49 [http:// zakinppo.org.ua/2010-01-18-13-44-15/233-2010-08І
12. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – No 2. – С. 58–64.

Published

18-07-2019

How to Cite

Єсіна, Н. О. (2019). Competence-based approach in the professional training of future teachers. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 47, 35–39. https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2425

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy