The formation of mathematical competences of primary school pupils by means of TIPS
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2440Keywords:
competence-based approach, mathematical competences, logical thinking, creative thinking, TIPS technologyAbstract
Nikitina Ye. А. The formation of mathematical competences of primary school pupils by means of TIPS.
In the article the problem of formation of mathematical competences of primary school pupils is descussed. The importance of nonstandard tasks for pupils’ motivation and cognitive search activity at the lessons is shown. Particular attention is paid to TIPS technology as one of the ways of development of logical thinking and creativity of pupils at the Mathematics lessons at primary school. Some of TIPS methods are characterized and examples of tasks for primary school pupils are given.
Downloads
Metrics
References
2. Гусарова Е. В. Решение задач на уроках математики с помощью ТРИЗ-технологий / Е. В. Гусарова // Вестник Пензенского государственного университета. – 2015. – No 1. – С. 22–26.
3. Ильницкая И. А. Проблемные ситуации как средство активизации мыслительной деятельности учащихся на уроке: [учеб. пособие к спецкурсу] / И. А. Ильницкая. – Пермь :
Пермский государственный педагогический институт, 1983. – 76 с.
4. Курлова О. М. Використання елементів ТРВЗ на уроках математики, як засіб формування творчого мислення учнів: [метод. посібник] / О. М. Курлова. – Первозванівка, 2013. – 46 с.
5. Макрідіна Л. О. Технологія творчості ТРВЗ / Л. О. Макрідіна // Управління школою. – 2003. – No 32 – С. 12–26.
6. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1–4 класи. – Київ : «Освіта», 2011. – 392 с.
7. Савченко О. Компетентнісна спрямованість нових навчальних програм для початкової школи / О. Я. Савченко // Початкова школа. – 2012. – No 8. – С. 1–6.
8. Утёмов В. В. Структура креативного урока по развитию творческой личности учащихся в педагогической системе НФТМ-ТРИЗ [Электронный ресурс] / В. В. Утёмов, М. М. Зиновкина // Концепт. – 2013. – Современные научные исследования. Выпуск 1. – ART 53572. – Режим доступу: http://e-koncept.ru/ 2013/53572.htm
9. Фадєєва Т. О. Інноваційні технології навчання математики у початкових класах / Т. О. Фадєєва: [навч.-метод. посібник для студ. психолого-педагогічного ф-ту пед. ун-ту] / Т. О. Фадеева. – Кіровоград : Авангард, 2011. – 95 с.
10. Фурман А. В. Теорія навчальних проблемних ситуацій : психолого-дидактичний аспект: [монографія] / Анатолій Всильович Фурман. – Тернопіль : Астон, 2007. – 164 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Олена Олександрівна Нікітіна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.