The formation of mathematical competences of primary school pupils by means of TIPS

Authors

  • Олена Олександрівна Нікітіна Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2440

Keywords:

competence-based approach, mathematical competences, logical thinking, creative thinking, TIPS technology

Abstract

Nikitina Ye. А. The formation of mathematical competences of primary school pupils by means of TIPS.

In the article the problem of formation of mathematical competences of primary school pupils is descussed. The importance of nonstandard tasks for pupils’ motivation and cognitive search activity at the lessons is shown. Particular attention is paid to TIPS technology as one of the ways of development of logical thinking and creativity of pupils at the Mathematics lessons at primary school. Some of TIPS methods are characterized and examples of tasks for primary school pupils are given.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 98 / PDF downloads: 187

Author Biography

Олена Олександрівна Нікітіна, Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko

Senior Lecturer

References

1. Альтшуллер Г. С. Как стать гением: Жизненная стратегия творческой личности / Г. С. Альтшуллер, И. М. Верткин. – Минск : Беларусь, 1994. – 480 с.
2. Гусарова Е. В. Решение задач на уроках математики с помощью ТРИЗ-технологий / Е. В. Гусарова // Вестник Пензенского государственного университета. – 2015. – No 1. – С. 22–26.
3. Ильницкая И. А. Проблемные ситуации как средство активизации мыслительной деятельности учащихся на уроке: [учеб. пособие к спецкурсу] / И. А. Ильницкая. – Пермь :
Пермский государственный педагогический институт, 1983. – 76 с.
4. Курлова О. М. Використання елементів ТРВЗ на уроках математики, як засіб формування творчого мислення учнів: [метод. посібник] / О. М. Курлова. – Первозванівка, 2013. – 46 с.
5. Макрідіна Л. О. Технологія творчості ТРВЗ / Л. О. Макрідіна // Управління школою. – 2003. – No 32 – С. 12–26.
6. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1–4 класи. – Київ : «Освіта», 2011. – 392 с.
7. Савченко О. Компетентнісна спрямованість нових навчальних програм для початкової школи / О. Я. Савченко // Початкова школа. – 2012. – No 8. – С. 1–6.
8. Утёмов В. В. Структура креативного урока по развитию творческой личности учащихся в педагогической системе НФТМ-ТРИЗ [Электронный ресурс] / В. В. Утёмов, М. М. Зиновкина // Концепт. – 2013. – Современные научные исследования. Выпуск 1. – ART 53572. – Режим доступу: http://e-koncept.ru/ 2013/53572.htm
9. Фадєєва Т. О. Інноваційні технології навчання математики у початкових класах / Т. О. Фадєєва: [навч.-метод. посібник для студ. психолого-педагогічного ф-ту пед. ун-ту] / Т. О. Фадеева. – Кіровоград : Авангард, 2011. – 95 с.
10. Фурман А. В. Теорія навчальних проблемних ситуацій : психолого-дидактичний аспект: [монографія] / Анатолій Всильович Фурман. – Тернопіль : Астон, 2007. – 164 с.

Published

23-07-2019

How to Cite

Нікітіна, О. О. (2019). The formation of mathematical competences of primary school pupils by means of TIPS. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 47, 113–118. https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2440

Issue

Section

Obsolete8