Professional and pedagogical orientation as a determinant of becoming a professional engineer future teacher

Authors

  • Ірина Максименко

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2958

Keywords:

professional pedagogical orientation, professional development, professional self-determination, professional self-knowledge, professional self-actualization

Abstract

Maksymenko I. G. Professional and pedagogical orientation as a determinant of becoming a professional engineer future teacher.

The article discloses the essence of professional pedagogical orientation, describes semantic, procedural and motivational components of its structure, dynamics of index’s reduction in satisfaction of professional selection, stages of personal development, criteria and levels of development. The article covers the signification of professional development in the future of engineer-teache.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 137 / PDF downloads: 103

References

1. Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодежи / Е. И. Головаха. – М. : Просвещение, 1998. – С. 96–98.
2. Захарова Л. Н. Личностные особенности, стили поведения и типы профессиональной самоиндетификации у студентов педвуза / Л. Н. Захарова // Вопросы психологии. –1991. – No 2. – С. 16.
3. Кузьмина Н. В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения / Н. В. Кузьмина. – М. : Просвещение, 1990. – С. 312.
4. Митина Л. М. Психология профессионального развития / Л. М. Митина. – М. : Флинта, 1998. – С. 38–41.
5. Науменко Е. А. Психологическая структура и формирование профессионально-педагогической направленности личности: автореф. дис. ... канд. псих. наук: спец. 19.00.01 / Е. А. Науменко. – М., 1987. – 22 с.
6. Пилипенко Н. В. Вплив кризи професійного становлення на саморозвиток особистості / Н. М. Пилипенко // Педагогіка і психологія. – 2005. – No 2. – С. 117–118.
7. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологи / С. Л. Рубинштейн. – М. : Просвещение, 1976. – С. 415.
8. Фастовец П. В. Формирование профессионально-педагогической направленности личности учителя : автореф. дис. ... канд. псих. наук : спец. 19.00.01 / Фастовец П. В. – М. , 1998. – 20 с.

Published

13-02-2014

How to Cite

Максименко, І. (2014). Professional and pedagogical orientation as a determinant of becoming a professional engineer future teacher. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 40, 70–75. https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2958

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy

Most read articles by the same author(s)