Essential features of the innovative environment in general educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3059Keywords:
innovation, environment, environmental approach, innovative environment of the institutionAbstract
Konovalchuk I. I. Essential features of the innovative environment in general educational institutions.
The article reviews the essential features of the structure, function and criteria for innovative environment of an educational institution. From the standpoint of systematic approach innovative environment is defined as the integrity of socio-psychological, organizational, educational, informative and communicational, substantial, technological and other conditions that, as a unity, form the means of stimulation, support, management, reflection for the innovative activity of educators and their professional development. As such the innovative environment is a combination of innovations that create new opportunities for the development of educational institution.
Downloads
Metrics
References
2. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: [навч. посіб.] / І. М. Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.
3. Калініна Л. М. Інформаційне управління загальноосвітнім навчальним закладом: системи, процеси, технології: [монографія] / Л. М. Калініна. – К. : Інформатор, 2008. – 472 с.
4. Кассина Р. С. Инновационная среда образовательного учреждения как интегральное средство профессионального развития учителя: автореф. дис. ... канд. пед.. наук : 13.00.08 / Р. С. Кассина. – Нижний Новгород, 2006. – 24 с.
5. Каташов А. І. Педагогічні основи розвитку інноваційного освітнього середовища сучасного ліцею: автореф. дис....канд. пед. наук: 13.00.01 / А. І. Каташов. – Луганськ, 2001. – 22 с.
6. Крутенко О. В. Виховання гуманістичних цінностей школяра у педагогічній спадщині О. А. Захаренка: автореф. дис.... канд. пед. наук: 13.00.01 / О. В. Крутенко. – Переяслав-Хмельницький, 2012. – 24 с.
7. Мануйлов Ю. С. Концептуальные основы средового подхода в воспитании / Ю. С. Мануйлов // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. – Т. 14. Серия: «Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика». – 2008. – No 4. – С. 21–27.
8. Саранов А. М. Инновационный процесс как фактор саморазвития современной школы: методология, теория, практика: [монография] / А. М. Саранов. – Волгоград : Перемена, 2000. – 259 с.
9. Тринитатская О. Г. Управление развивающей средой инновационного образовательного учреждения : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.01 / О. Г. Тринитатская. – Москва, 2009. – 512 с.
10. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию: [монография] / В. А. Ясвин. – М. : Смысл, 2001. – 365 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Іван Коновальчук
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.