The gender stereotypes role in the context of family education problems

Authors

  • Ганна Василівна Приходько Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v38i0.3222

Keywords:

gender, sex, gender approach, gender stereotypes, social-cultural nature, family education

Abstract

Prihodko A. V. The gender stereotypes role in the context of family education problems.

The article is devoted to the role of gender stereotypes. According to the text gender stereotypes are influences over the contents, principles and methods of the family education; determines the degree of parents’ participation in this process and there relations with boys and girls.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 118 / PDF downloads: 134

Author Biography

Ганна Василівна Приходько, Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko

Postgraduate

References

1. Бергер П. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания / Питер Бергер, Томас Лукман. – М. : Медиум, 1995. – 323 с.
2. Блок Х. Дж. Влияние дифференцированной социализации на развитие личности мужчин и женщин / Джин Х. Блок // Практикум по социальной психологии : [сост. Э. Пайнс, К. Маслач]. – СПб. : Питер, 2000. – С. 168–181.
3. Вілкова О. Ю. Конструктивні та деструктивні функції гендерних стереотипів : автореф. на здобуття наук. ступеня канд. соціол. наук : спец. 22.00.04 «Спеціальні та галузеві соціології» / О. Ю. Вілкова. – К., 2005. – 18 с.
4. Власова Т. І. Формування гендерних стереотипів у західноєвропейській філософії (історико-філософський аналіз) : автореф. на здобуття наук. ступеня докт. філос. наук : спец. 09.00.05 «Історія філософії» / Т. І. Власова. – Дніпропетровськ, 2007. – 37 с.
5. Дороніна Т. О. Теоретико-методологічні засади гендерної освіти та виховання учнівської молоді : [монографія] / Т. О. Дороніна. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2011. – 331 с.
6. Ильин Е. П. Особенности воспитания в семье мальчиков и девочек родителями разного пола / Е. П. Ильин // Дифференциальная психология мужчин и женщин. – СПб. :
Питер, 2003. – С. 274–280.
7. Кікінежді О. Гендерне виховання змалку / О. Кікінежді //Дошкільне виховання. – 2006. – No 3. – С. 10–13.
8. Клёцина И. С. Гендерная социализация : [учеб. пособ.] / И. С. Клёцина. – СПб. : Издательство РГПУ им. А. И. Герцена, 1998. – 92 с.
9. Кутова Н. А. Вища освіта жінок у США в 70-х роках ХХ – на початку ХХІ ст.: гендерний підхід / Н. А. Кутова. – К. : ПУЛЬСАРИ, 2008. – 312 с.
10. Луценко О. А. Гендерна освіта й педагогіка / О. А. Луценко // Основи теорії гендеру: [навч. посіб.]. – К. : «К.І.С.», 2004. – С. 476–503.
11. Рябова Т. Б. Гендерные стереотипы и гендерная стереотипизация: методологические проблемы / Т. Б. Рябова // Женщина в Российском обществе. – 2001 – No 3-4. – С. 3–12.
12. Чодороу Н. Воспроизводство материнства: психоанализ и социология пола / Нэнси Чодороу; [пер. с англ.] // Антология гендерной теории: [сост. Е. И. Гапова, А. Р. Усманова]. – Минск : Пропилеи, 2000. – С. 29–76.

Published

16-05-2013

How to Cite

Приходько, Г. В. (2013). The gender stereotypes role in the context of family education problems. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 38, 257–261. https://doi.org/10.31812/educdim.v38i0.3222

Issue

Section

Current issues of education