Dialogization of education during practical exercises and seminars of future teachers of philological specialties as a condition of the formation of didactic competence.
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3282Keywords:
dialogization learning iseminarskoe practical lessons, future teachers philological specialties, didactic discourse, teaching competenceAbstract
Mishenina T. М. Dialogization of education during practical exercises and seminars of future teachers of philological specialties as a condition of the formation of didactic competence.
The article reveals the essence of the concept of «learning dialogization»; dialogization justified as a didactic training for building a didactic competence of future teachers philological specialties. Lightened
aspectual components didactic discourse in humanitarian training of future professionals.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 106
/ PDF downloads: 98
References
1. Андреева Г. М. Социальная психология / Г. М. Андреева. – М. : Изд-во МГУ, 1980. – 415 с.
2. Бодалев А. А. Личность и общение : Избранные труды / А. А. Бодалев. – М. : Педагогика, 1982. – 212 с.
3. Буева Л. П. Общение // Философский энциклопедический словарь / Л. П. Буева. – М. : Сов. энциклопедия, 1983. – С. 447–448.
4. Бюлер К. Теория языка. Репрезентативная функция языка / К. Бюлер ; [пер. с нем. О.С. Филоненко ; общ. ред. и коммент. Т. В. Булыгиной]. – М. : Прогресс, Универс, 1993. – 502 с.
5. Дьяконов Г. В. Основы диалогического подхода в психологической науке и практике : дис. ... доктора психол. наук : 19.00.01 – «Общая психология, история психологии». – К., 2009. – 573 с. ; С. 227–242.
6. Зимняя И. А. Педагогическая психология / И.А. Зимняя. – М., 2003. – 384 с.
7. Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическом общении : [кн. для учителя] / В. А. Кан-Калик. – М. : Просвещение, 1987. – 190 с.
8. Коломинский Я. Л. Социальные эталоны как стабилизирующие факторы «социальной психики» / Я. Л. Коломинский // Вопросы психологии. – 1972. – No 1. – С. 99–110.
9. Леонтьев А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии: Избр. псих. труды / А. А. Леонтьев. – М. : Московский психо-социальный институт ; Воронеж : НПО «МОДЭК», 2001 – 448 с.
10. Ломов Б. Ф. Идеи и методы кибернетики в психологии и педагогике / Б. Ф. Ломов // Кибернетика на службе коммунизма. – М. – 1981. – No 4. – С. 34–56.
11. Ломов Б. Ф. Теоретические и методологические проблемы психологии / Б. Ф. Ломов. – М. : Наука, 1984. – 444 с.
12. Мясищев В. Н. Психология отношений / В. Н. Мясищев ; [под ред. А. А. Бодалева, вступ. статья А. А. Бодалева]. – М. : Изд-во «Институт практической психологии», Воронеж : НПО «МОДЕКС», 1995. – 356 с. 12. Обозов Н. Н. Межличностные отношения / Н. Н. Обозов. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1979. – 151 с.
13. Роджерс К. Эмпатия // Психология эмоций. Тексты / К. Роджерс / [под. ред. В. К. Вилюнаса, Ю. Б. Гиппенрейтер]. – М., 1984. – С. 235–237.
14. Фурмановская Н. И. Коммуникативно-прагматические аспекты единиц общения / Н. И. Фурмановская. – М., 1998. – 314 с.
2. Бодалев А. А. Личность и общение : Избранные труды / А. А. Бодалев. – М. : Педагогика, 1982. – 212 с.
3. Буева Л. П. Общение // Философский энциклопедический словарь / Л. П. Буева. – М. : Сов. энциклопедия, 1983. – С. 447–448.
4. Бюлер К. Теория языка. Репрезентативная функция языка / К. Бюлер ; [пер. с нем. О.С. Филоненко ; общ. ред. и коммент. Т. В. Булыгиной]. – М. : Прогресс, Универс, 1993. – 502 с.
5. Дьяконов Г. В. Основы диалогического подхода в психологической науке и практике : дис. ... доктора психол. наук : 19.00.01 – «Общая психология, история психологии». – К., 2009. – 573 с. ; С. 227–242.
6. Зимняя И. А. Педагогическая психология / И.А. Зимняя. – М., 2003. – 384 с.
7. Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическом общении : [кн. для учителя] / В. А. Кан-Калик. – М. : Просвещение, 1987. – 190 с.
8. Коломинский Я. Л. Социальные эталоны как стабилизирующие факторы «социальной психики» / Я. Л. Коломинский // Вопросы психологии. – 1972. – No 1. – С. 99–110.
9. Леонтьев А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии: Избр. псих. труды / А. А. Леонтьев. – М. : Московский психо-социальный институт ; Воронеж : НПО «МОДЭК», 2001 – 448 с.
10. Ломов Б. Ф. Идеи и методы кибернетики в психологии и педагогике / Б. Ф. Ломов // Кибернетика на службе коммунизма. – М. – 1981. – No 4. – С. 34–56.
11. Ломов Б. Ф. Теоретические и методологические проблемы психологии / Б. Ф. Ломов. – М. : Наука, 1984. – 444 с.
12. Мясищев В. Н. Психология отношений / В. Н. Мясищев ; [под ред. А. А. Бодалева, вступ. статья А. А. Бодалева]. – М. : Изд-во «Институт практической психологии», Воронеж : НПО «МОДЕКС», 1995. – 356 с. 12. Обозов Н. Н. Межличностные отношения / Н. Н. Обозов. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1979. – 151 с.
13. Роджерс К. Эмпатия // Психология эмоций. Тексты / К. Роджерс / [под. ред. В. К. Вилюнаса, Ю. Б. Гиппенрейтер]. – М., 1984. – С. 235–237.
14. Фурмановская Н. И. Коммуникативно-прагматические аспекты единиц общения / Н. И. Фурмановская. – М., 1998. – 314 с.
Downloads
Published
14-02-2013
How to Cite
Мішеніна, Т. М. (2013). Dialogization of education during practical exercises and seminars of future teachers of philological specialties as a condition of the formation of didactic competence. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 37, 88–94. https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3282
Issue
Section
Theoretical and practical problems of higher school pedagogy
License
Copyright (c) 2013 Т. М. Мішеніна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.