Глобалiзацiя освiти: мистецтво як гарант збереження iдентичностi

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31812/apm.7677

Ключові слова:

Глобалізація, ідентичність, глобалізаційні трансформації освіти, глокалізація, мультикультурність, мистецтво, мистецька освіта

Анотація

Головною ідеєю статті є обґрунтування значення мистецтва як складової глобалізаційних трансформацій освіти. На основі аналізу семантики поняття «глобалізація» автор розглядає складові глобалізаційних трансформацій освіти у контексті збереження особистісної й національної ідентичності та обґрунтовує роль мистецтва у цьому процесі.

Акцентуючи увагу на негативних рисах глобалізації, як то уніфікація й розмивання ідентичності, автор звертається до пошуків шляхів синхронізації полярних тенденцій і розглядає стратегію глокалізації Р. Робертсона як одну з висхідних у пошуках відповіді на виклики щодо збереження особистісної й національної ідентичності, які постали сьогодні перед освітою. Провідним принципом такої стратегії виступає плекання ідентичності як основної умови взаємозацікавленості та взаємодоповнення різних локальностей, що створюють глобальний світ на засадах взаємопроникнення, взаємоузгодженості та взаємозалежності.

Ці процеси потребують розуміння специфіки глобалізаційних перетворень у галузі освіти як поступового руху від однолінійності й монопредметності до комплексного пізнання з можливістю цілісного світосприйняття й світоосягнення, що простежується від міжпредметності й інтегративності до міждисциплінарності, мультидисциплінарності, трансдисциплінарності.

Автор підкреслює, що основним принципом глобалізаційних трансформацій освіти є принцип мультикультуралізму, отже, формування мультикультурної компетентності має стати найважливішою освітньою стратегією. Мистецтво є одним з найефективніших засобів формування мультикультурної компетентності через іманентну функцію емотивного світозалучення, завдяки якій людина стає особистістю, здатною бачити і відчувати світ очима й відчуттями Іншого. Також саме мистецтво найяскравіше демонструє ідентичну вкоріненість на етнічному, національному і культурному рівні, що дозволяє зробити висновок про мистецьку освіту як гаранта збереження ідентичності у процесі розбудови трансдисциплінарних парадигм сучасної освіти, що ґрунтуються на принципах мультикультурності.

Ключові слова. Глобалізація, ідентичність, глобалізаційні трансформації освіти, глокалізація, мультикультурність, мистецтво, мистецька освіта.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 230 / PDF downloads: 70

Посилання

Demianenko B.L. Hlobalizatsiia. Velyka ukrainska entsyklopediia. URL: https://vue.gov.ua/Глобалiзацiя

Liakh V. Ekolohichni, informatsiini ta postindustrialni vyklyky hlobalizatsii vyshchoi osvity. Hlobalizatsiia vyshchoi osvity (natsionalnyi ta instytutsiinyi rivni) : materialy spilnoho Kruhloho stolu Instytutu vyshchoi osvity NAPN Ukrainy ta Instytutu filosofii imeni H. S. Skovorody NAN Ukrainy (29 lystopada 2022 roku, m. Kyiv, Ukraina). Filosofiia osvity. Philosophy of Education. 2022. 28(2). S. 250–257.

Robertson R. Hlokalizatsiia: chasoprostir i homohennist-heterohennist. Hlobalni modernosti / za red. M. Fezerstouna, S. Lesha, R. Robertsona; per. z anhl. T. Tsymbala. Kyiv : Nika-tsentr, 2001. S. 48–71.

Sidenko V.R. Hlobalizatsiia. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy : onlain-versiia / redkol.: I. M. Dziuba ta in.; NAN Ukrainy, NTSh. Kyiv : Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy, 2006. URL: https://esu.com.ua/article-30448

Suliatytska T., Plakhtii M. Osvita v multykulturnomu suspilstvi. Perspektyvy. Sotsialno-politychnyi zhurnal. № 1. 2022. S. 121–128. URL: http://perspektyvy.pdpu.od.ua/1_2022/17.pdf

Fedorenko S.V. Metodolohichnyi potentsial transdystsyplinarnoho pidkhodu v formuvanni humanitarnoi kultury studentiv u USA. Psykholoho-pedahohichni nauky. 2014. № 5. S. 167–173. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2014_5_33

Chudovska-Kandyba I. Vernisazh narysiv hlobalizatsii v ukrainskomu sotsialnomu dyskursi. Hlobalni modernosti / za red. M. Fezerstouna, S. Lesha, R. Robertsona; per. z anhl. T. Tsymbala. Kyiv : Nika-tsentr, 2001. S. 15–16.

Shramko O.I. Mystetska osvita i dukhovnyi vymir natsiotvorennia. Dukhovno-intelektualne vykhovannia i navchannia molodi v XXI stolitti : mizhnarodnyi periodychnyi zbirnyk naukovykh prats / za zah. red. V. P. Babycha, Yu. D. Boichuka, L. S. Rybalko, O. M. Khvostychenka. Vyp. 4. Kharkiv : VNNOT, 2022. S. 626-629. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/dab48ee5-c488-4076-beb8-bee51ed963d6/content

Shramko O.I. Filosofiia muzychnoi osvity. Muzychna osvita: filosofskyi, mystetstvoznavchyi ta pedahohichnyi naholosy : monohrafiia / za. red. N. A. Ovcharenko, Ya. V. Shramka. Kryvyi Rih : FOP Cherniavskyi D.O., 2018. S. 6–29.

Yatsenko K.A. Multykulturna osvita yak zasib rozviazannia mizhkulturnykh protyrich: PRO ET CONTRA. S. 362–371. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/718671.pdf

Catalogue of Transversal Competences Key for Employability. URL: https://www.keystart2work.eu/images/docs/o2catalogue/O2_Catalogue_EN.

Robertson R. Globalization: Social Theory and Global Culture. L., 1992. 224 р.

Downloads

Опубліковано

11.12.2023

Як цитувати

Шрамко, О. (2023). Глобалiзацiя освiти: мистецтво як гарант збереження iдентичностi. Актуальні проблеми духовності, (24), 177–190. https://doi.org/10.31812/apm.7677

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ ТЕОРЕТИЧНОЇ ТА ПРАКТИЧНОЇ ФIЛОСОФIЇ