Глобалiзацiя освiти: мистецтво як гарант збереження iдентичностi
DOI:
https://doi.org/10.31812/apm.7677Ключові слова:
Глобалізація, ідентичність, глобалізаційні трансформації освіти, глокалізація, мультикультурність, мистецтво, мистецька освітаАнотація
Головною ідеєю статті є обґрунтування значення мистецтва як складової глобалізаційних трансформацій освіти. На основі аналізу семантики поняття «глобалізація» автор розглядає складові глобалізаційних трансформацій освіти у контексті збереження особистісної й національної ідентичності та обґрунтовує роль мистецтва у цьому процесі.
Акцентуючи увагу на негативних рисах глобалізації, як то уніфікація й розмивання ідентичності, автор звертається до пошуків шляхів синхронізації полярних тенденцій і розглядає стратегію глокалізації Р. Робертсона як одну з висхідних у пошуках відповіді на виклики щодо збереження особистісної й національної ідентичності, які постали сьогодні перед освітою. Провідним принципом такої стратегії виступає плекання ідентичності як основної умови взаємозацікавленості та взаємодоповнення різних локальностей, що створюють глобальний світ на засадах взаємопроникнення, взаємоузгодженості та взаємозалежності.
Ці процеси потребують розуміння специфіки глобалізаційних перетворень у галузі освіти як поступового руху від однолінійності й монопредметності до комплексного пізнання з можливістю цілісного світосприйняття й світоосягнення, що простежується від міжпредметності й інтегративності до міждисциплінарності, мультидисциплінарності, трансдисциплінарності.
Автор підкреслює, що основним принципом глобалізаційних трансформацій освіти є принцип мультикультуралізму, отже, формування мультикультурної компетентності має стати найважливішою освітньою стратегією. Мистецтво є одним з найефективніших засобів формування мультикультурної компетентності через іманентну функцію емотивного світозалучення, завдяки якій людина стає особистістю, здатною бачити і відчувати світ очима й відчуттями Іншого. Також саме мистецтво найяскравіше демонструє ідентичну вкоріненість на етнічному, національному і культурному рівні, що дозволяє зробити висновок про мистецьку освіту як гаранта збереження ідентичності у процесі розбудови трансдисциплінарних парадигм сучасної освіти, що ґрунтуються на принципах мультикультурності.
Ключові слова. Глобалізація, ідентичність, глобалізаційні трансформації освіти, глокалізація, мультикультурність, мистецтво, мистецька освіта.
Завантаження
Metrics
Посилання
Demianenko B.L. Hlobalizatsiia. Velyka ukrainska entsyklopediia. URL: https://vue.gov.ua/Глобалiзацiя
Liakh V. Ekolohichni, informatsiini ta postindustrialni vyklyky hlobalizatsii vyshchoi osvity. Hlobalizatsiia vyshchoi osvity (natsionalnyi ta instytutsiinyi rivni) : materialy spilnoho Kruhloho stolu Instytutu vyshchoi osvity NAPN Ukrainy ta Instytutu filosofii imeni H. S. Skovorody NAN Ukrainy (29 lystopada 2022 roku, m. Kyiv, Ukraina). Filosofiia osvity. Philosophy of Education. 2022. 28(2). S. 250–257.
Robertson R. Hlokalizatsiia: chasoprostir i homohennist-heterohennist. Hlobalni modernosti / za red. M. Fezerstouna, S. Lesha, R. Robertsona; per. z anhl. T. Tsymbala. Kyiv : Nika-tsentr, 2001. S. 48–71.
Sidenko V.R. Hlobalizatsiia. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy : onlain-versiia / redkol.: I. M. Dziuba ta in.; NAN Ukrainy, NTSh. Kyiv : Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy, 2006. URL: https://esu.com.ua/article-30448
Suliatytska T., Plakhtii M. Osvita v multykulturnomu suspilstvi. Perspektyvy. Sotsialno-politychnyi zhurnal. № 1. 2022. S. 121–128. URL: http://perspektyvy.pdpu.od.ua/1_2022/17.pdf
Fedorenko S.V. Metodolohichnyi potentsial transdystsyplinarnoho pidkhodu v formuvanni humanitarnoi kultury studentiv u USA. Psykholoho-pedahohichni nauky. 2014. № 5. S. 167–173. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2014_5_33
Chudovska-Kandyba I. Vernisazh narysiv hlobalizatsii v ukrainskomu sotsialnomu dyskursi. Hlobalni modernosti / za red. M. Fezerstouna, S. Lesha, R. Robertsona; per. z anhl. T. Tsymbala. Kyiv : Nika-tsentr, 2001. S. 15–16.
Shramko O.I. Mystetska osvita i dukhovnyi vymir natsiotvorennia. Dukhovno-intelektualne vykhovannia i navchannia molodi v XXI stolitti : mizhnarodnyi periodychnyi zbirnyk naukovykh prats / za zah. red. V. P. Babycha, Yu. D. Boichuka, L. S. Rybalko, O. M. Khvostychenka. Vyp. 4. Kharkiv : VNNOT, 2022. S. 626-629. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/dab48ee5-c488-4076-beb8-bee51ed963d6/content
Shramko O.I. Filosofiia muzychnoi osvity. Muzychna osvita: filosofskyi, mystetstvoznavchyi ta pedahohichnyi naholosy : monohrafiia / za. red. N. A. Ovcharenko, Ya. V. Shramka. Kryvyi Rih : FOP Cherniavskyi D.O., 2018. S. 6–29.
Yatsenko K.A. Multykulturna osvita yak zasib rozviazannia mizhkulturnykh protyrich: PRO ET CONTRA. S. 362–371. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/718671.pdf
Catalogue of Transversal Competences Key for Employability. URL: https://www.keystart2work.eu/images/docs/o2catalogue/O2_Catalogue_EN.
Robertson R. Globalization: Social Theory and Global Culture. L., 1992. 224 р.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Оксана Шрамко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.