Forming the ideas of tolerance in educational thought of Ukraine: the source studies aspect

Authors

  • Тетяна Володимирівна Мотуз Dnipropetrovsk Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2404

Keywords:

исторический источник, педагогический источник, источники актированного характера, научно-педагогические источники, толерантность, классификация

Abstract

Motuz T. V. Forming the ideas of tolerance in educational thought of Ukraine: the source studies aspect.

An analytical review and classification of source database of research of ideas of tolerance in educational thought of Ukraine are given in this article. The sources are identified and systematized in four groups, and represent the sequence of scientific development of the research problem.They are normative sources (legislative materials of international, national, regional levels: declarations, laws, resolutions, orders etc.); scientific-pedagogical sources (monographs, articles, historical researches, dissertations for the doctor’s and candidate degree); methodical literature (tutorials, recommendations, which are developed by pedagogical staffs of educational institutions of different types, generalization of experience, reports, materials of congresses, conferences); sources of personal origin: memoirs (memories and autobiographies) and works of fiction. Representation of formed sources is based on source-grounded analysis and synthesis taking into accounts the socio-cultural context.

We were guided by the following principles to select sources for analysis: аuthenticity (information contained in selected sources is not only versatile and complete, but authentic); сomplementarity (primary data coming from different sources must be mutually complemented, varied and most fully reflect all aspects of the research subject); сonsistency (to make theoretical generalizations sources should enable systematic coverage of the most significant facts).

The complex of historical and educational resources and literature, which are worked out in the research process, includes all the possible ways of obtaining information that enables to make the system analysis and generalization of the research problem. The analysis of studied sources shows that they are quite reliable and sufficient for the theme.

The systematization of source database of the research the history of ideas of tolerance in educational thought of Ukraine, presented in article, allows considering the development of various aspects of the research problem in dynamics from a theoretical study to practical implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 98 / PDF downloads: 126

Author Biography

Тетяна Володимирівна Мотуз, Dnipropetrovsk Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education

lecturer

References

1. Бардиер Г. Л. Социальная психология толерантности: автореф. дисс. на соискание ученой степени доктора психол. наук: спец. 19.00.05 «Социальная психология» /
Г. Л. Бардиер. – Санкт-Петербург, 2007 – 45 с.
2. Голубнича Л. О. Класифікація джерел історіографії педагогічної персоналії / Л. О. Голубнича // Педагогічний дискурс. – 2013. – Вип. 15. – С. 162–167. – Режим доступу: http://nbuv.gov. ua/j-pdf/peddysk_2013_15_35.pdf
3. Гупан Н. М. Українська історіографія історії педагогіки / Н. М. Гупан. – Київ : А.П.Н., 2002. – 224 с.
4. Декларація принципів толерантності, схвалена Генеральною конференцією ЮНЕСКО на 28-й сесії в Парижі 16 листоп. 1995 р. // Віче. – No 11(128). – 2002. – С. 12–13.
5. Калакура Я.С. Історичне джерелознавство: [підручник для студ. іст. спец. вузів] / Я. С. Калакура, І. Н. Войцехівська, Б. І. Корольов; [та ін.]. – Київ : Либідь, 2003. – 486 с.
6. Коммуникация в современной науке. – Москва : Прогресс, 1976. – 438 с.
7. Лобода С. М. Педагогічна творчість учителя на шпальтах вітчизняної преси ХХ століття: протистояння ідей : [монографія] / С. М. Лобода ; Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». – Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. – 504 с.
8. Петренко О. Б. Гендерні підходи до освіти та виховання в історії вітчизняної школи і педагогіки (ХХ століття) : дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка, історія педагогіки» / Петренко Оксана Борисівна. – Київ, 2011. – 426 с.
9. Раскин Д. И. Историко-педагогический источник в свете современных проблем источниковедения и системного подхода / Д. И. Раскин // Актуальные вопросы историографии: сб. науч. тр. / Под ред. Э. Д. Днепрова и О. Е. Кошелевой. – Москва : Изд. АПН СССР, 1986. – 230 с.
10. Раскин Д. И. Классификация историко-педагогических источников / Д. И. Раскин // Историографические методологические проблемы изучения истории отечественной школы и педагогики : [сб. науч. тр.] / под ред. Э. Д. Днепрова и О. Е. Кошелевой. – Москва , 1989. – С. 85–98.
11. Сейко Н. А. Доброчинність у сфері освіти України (XIX – початок XX століття) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / Н. А. Сейко. – Луганськ, 2009. – 44 с.
12. Сухомлинська О. В. Періодизація педагогічної думки в Україні: кроки до нового виміру / О. В. Сухомлинська // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992 – 2002. Збірник наукових праць до 10-річчя АПН України. – Частина 1. – Харків : ОВС, 2002. – С. 37–54.

Published

11-05-2016

How to Cite

Мотуз, Т. В. (2016). Forming the ideas of tolerance in educational thought of Ukraine: the source studies aspect. Educational Dimension, 48, 124–131. https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2404

Issue

Section

Obsolete3