Функциональный анализ профессиональной подготовки будущих учителей музыки

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1266

Keywords:

function, art, higher teacher education, future music teacher

Abstract

 

The article examines pedagogical functionіs as basic components of professional training of future music teachers at institutes of arts and musicalpedagogical faculties of pedagogical universities during the choral conductorforming adaptive teaching. The purpose of the article is to study the teaching functions in the process of training future music teachers in higher education institutions. Formation of adaptive readiness of future teachers of music for choral conductors is an important stage of their training. The peculiaries of adaptiness of music teachers to the conditions of pedagogical work based on a psycho-pedagogical concept, which ipmply the necessity to take into account the featof teaures of teaching music teacher for work in secondary schools, as well as laws and choral conductors. Acquired competence of future music teachers in higher education establishments directly relates to their adaptive readiness to perform professional activities. We have singled out the basic functions of training students of the Institute of Arts and Music and the Faculty of Education in Pedagogical Universities in the course of conducting and choral studies, namely, system-integrated, cognitive orientation, operational and regulatory, suggestively-training, predictive-correction. The function of training system-integrated specialists is to organize training teachers of students in the study cycle conducting and choral disciplines in universities. Cognitive-orientation features imply the outlook for future music teachers, which is the basis of their practical-cognitive self-employment. Operational and regulatory function of preparation of experts is to organize educational activities aimed at students’ formation their adaptive readiness for conducting and choral activities. Suggested developing functions are directed for the use of possibilities of teachers to make a positive influence on the professional development of students. Corrective, predictive function helps to create effective conditions for teaching forms, methods and tools for the adaptation of students to study choral conductor-like activity aimed at fulfilling their educational potential, social activity and professional development. This compensation is impossible without less developed functions and complementarities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 174 / PDF downloads: 82

Author Biography

Дмитро Володимирович Бондаренко, Kryvyi Rih State Pedagogical University

Senior Lecturer 

References

Абульханова-Славская К. А. Деятельность и психология личности /К. А. Абульханова-Славская. – Москва : Наука, 1980. – 334 с.

Зеленкова Н. І. Психолого-педагогічна підтримка особистісного саморозвитку студентів в процесі вузівської освіти / Н. І. Зеленкова // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. праць. – Кривий Ріг, 2009. – Вип. 25. – С. 15–19.

Зязюн І. Наука і мистецтво педагогічної дії / І. Зязюн // Професійна освіта : педагогіка і психологія : польськоукраїнський і українсько-польській щорічник / [ред. І. Н. Зязюн]. – Ченстохова; Київ : [б. в.], 2001. – С. 357–380

Ізбаш С. С. Проектна діяльність як засіб соціально-професійної адаптації студентів до виховної роботи в школі / С. С. Ізбаш // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. праць. – Кривий Ріг, 2006. – Вип. 15. – С. 245–251.

Козир А. В. Професійна майстерність учителів музики : теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти : [монографія] / А. В. Козир. – Київ : ім. М. П. Драгоманова, 2008. – 380 с.

Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : [навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл.] / Н. Є. Мойсеюк. – 5-те вид., доп. і перероб. –Київ : Кондор, 2007. – 656 с.

Москалець М. М. Самоконтроль як спосіб успішної адаптації студентів до професійної підготовки в умовах вищої школи / М. М. Москалець // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. праць. – Кривий Ріг, 2010. – Вип. 27. – С. 144–149.

Пушкар Л. В. Методичні засади формування музичних компетенцій студентів педагогічних університетів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (музика)» / Л. В. Пушкар. – Київ, 2009. – 20 с.

Ростовський О. Я. Педагогіка музичного сприймання : [навч.-метод. посібник для студ. вузів, учителів музики та викладачів муз.-пед. ф-в] / О. Я. Ростовський. – Київ : ІЗМН, 1997. – 248 с.

Published

18-04-2017

How to Cite

Бондаренко, Д. В. (2017). Функциональный анализ профессиональной подготовки будущих учителей музыки. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 50, 12–22. https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1266

Issue

Section

Obsolete7