Using the principle of command in the conditions of competence-based management training of future specialists
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v44i0.2647Keywords:
training, competence based management, principles of pedagogical management, complementary teamAbstract
Drach I. I. Using the principle of command in the conditions of competence-based management training of future specialists.
The article described the specific features that define the independent status of the competence-based management training of future professionals in the management of educational activities. The use of principles of team in the implementation of a new management paradigm is justified. The essence of the theory I. Adizes about the reasons for
the successful and unsuccessful management, which describes the role of management to enable an organization to be effective and efficient in the short and long term is disclosed. It
is concluded that in order to achieve effective management must interact in a group of
people with complementary management styles, that is a complementary team. The
advantages of using a matrix organizational structure, as well as a set of methods when
creating a team in a competence-based management are described.
Downloads
Metrics
References
2. Бондарь В. И. Повышение эффективности подготовки директора школы к управлению процессом обучения : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 / В. И. Бондарь. – К., 1986. – 343 с.
3. Галус О. М. Педагогічне управління адаптацією майбутніх учителів у системі ступеневої освіти : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.06 / О. М. Галус. – К., 2008. – 407 с.
4. Драч І. І. Принципи управління професійною підготовкою майбутніх фахівців в умовах інформаційного суспільства / І. І. Драч // Педагогіка і психологія творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / редкол. : Т. І. Сущенко (гол. ред.) [та ін.]. – Запоріжжя, 2012. – Вип. 79 (26). – С. 137–144.
5. Драч І. І. Теоретичні і методичні засади управління формуванням професійної компетентності магістрантів педагогіки вищої школи : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.06 / І. І. Драч. – К., 2008. – 485 с.
6. Єльникова Г. В. Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 / Г. В. Єльникова. – Луганськ, 2005. – 446 с.
7. Закон України «Про вищу освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua
8. Кремень В. Г. Філософія управління : підруч. для студ. вищ. навч. закладів / В. Г. Кремень, С. М. Пазиніч, О. С. Пономарьов. – К. : Знання України, 2007. – 360 с.
9. Маслов В. І. Наукові основи та функції процесу управління загальноосвітніми навчальними закладами : навч. посіб. / В. І. Маслов. – Тернопіль : Астон, 2007. – 150 с.
10. Національна доктрина розвитку освіти // Освіта України. – 2002. – No 33. – С. 4–6.
11. Олійник В. В. Наукові основи управління підвищення кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти : [монографія] / В. В. Олійник. – К. : Міленіум, 2003. – 594 с.
12. Указ Президента України від 25 червня 2013 р. No 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 р.» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.president.gov.ua/ru/documents/15828.html
13. Drach I. Methodology for managing a professional competence formation of future teachers in higher education / I. Drach // Europian Applied Sciences, Stuttgart, Germany. – 2012. – No 1. – P. 138–140.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Ірина Драч
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.