Gender component in the content of school textbooks on ukrainian literature as the basis for the development of egalitarian consciousness of the individual

Authors

  • Леся Басюк

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3049

Keywords:

school textbook, egalitarian consciousness, the gender component of the content of education

Abstract

Basyuk L. В. Gender component in the content of school textbooks on ukrainian literature as the basis for the development of egalitarian consciousness of the individual

In the article the textbook on Ukrainian literature for the seven grade of Middle School of General Education was decomposed in the context of state reform regarding the gender constituent of educational realm. The question of gender-balanced content of the educational materials, in particular the textbooks, was actualized and the peculiarities of gender orientation were examined. Considering that literature being an important part of identity formation, the impact of its content on the development of egalitarian consciousness of the individual was emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 103 / PDF downloads: 87

References

1. Дороніна Т. О. Теоретико-методологічні засади ґендерної освіти та виховання учнівської молоді: монографія / Тетяна Олексіївна Дороніна; НАПН, Інститут вищої освіти, КДПУ, МОНМС України. – Кривий Ріг: Видавничий дім, 2011. – 331с.
2. Закон України про освіту [Электронный ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1060-12.
3. Міщенко О. І. Українська література. [підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закл.]. / О. І. Міщенко. – К. : Генеза, 2007 –
288 с.
4. Сірополко С. О. Завдання нової школи / С. О. Сірополко // Маловідомі першоджерела української педагогіки (друга половина ХІХ- ХХ ст.) : хрестоматія / упоряд. : Л. Л. Березівська та ін. – К. : Наук. світ, 2003. – С. 156–163.
4. Старовойтова Ж. А. Организация процесса обучения в основной школе на основе гендерного подхода : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. : 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Ж. А. Старовойтова. – Омск, 2007. – 204 с.

Published

21-11-2013

How to Cite

Басюк, Л. (2013). Gender component in the content of school textbooks on ukrainian literature as the basis for the development of egalitarian consciousness of the individual. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 39, 165–170. https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3049

Issue

Section

Current issues of education