Gender component in the content of school textbooks on ukrainian literature as the basis for the development of egalitarian consciousness of the individual
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3049Keywords:
school textbook, egalitarian consciousness, the gender component of the content of educationAbstract
Basyuk L. В. Gender component in the content of school textbooks on ukrainian literature as the basis for the development of egalitarian consciousness of the individual
In the article the textbook on Ukrainian literature for the seven grade of Middle School of General Education was decomposed in the context of state reform regarding the gender constituent of educational realm. The question of gender-balanced content of the educational materials, in particular the textbooks, was actualized and the peculiarities of gender orientation were examined. Considering that literature being an important part of identity formation, the impact of its content on the development of egalitarian consciousness of the individual was emphasized.
Downloads
Metrics
References
2. Закон України про освіту [Электронный ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1060-12.
3. Міщенко О. І. Українська література. [підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закл.]. / О. І. Міщенко. – К. : Генеза, 2007 –
288 с.
4. Сірополко С. О. Завдання нової школи / С. О. Сірополко // Маловідомі першоджерела української педагогіки (друга половина ХІХ- ХХ ст.) : хрестоматія / упоряд. : Л. Л. Березівська та ін. – К. : Наук. світ, 2003. – С. 156–163.
4. Старовойтова Ж. А. Организация процесса обучения в основной школе на основе гендерного подхода : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. : 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Ж. А. Старовойтова. – Омск, 2007. – 204 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Леся Басюк
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.