Розвивальний потенціал рефлексії: теоретичний дискурс

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31812/psychology.v9i0.3720

Ключові слова:

рефлексія, інтегративне утворення, свідомість, рефлексивна компетентність, особистість, суб’єкт життєтворення, саморозвиток

Анотація

Стаття присвячена аналізу феномену рефлексії як однієї із
базових детермінант особистісного становлення людини. Розглянуто різні
філософсько˗антропологічні та психологічні уявлення щодо природи і
сутності рефлексії. Доведено, що суперечність об’єднання різних
контентів дослідження рефлексії зникає, якщо розглядати даний феномен
як складне інтегративне психічне утворення. У статті стверджується, що
рефлексивна компетентність особистості дозволяє вирішувати проблеми у
плані переосмислювання та подолання стереотипів мислення і утворення
нових змістів свідомості з метою саморозвитку і вдосконалювання. Автор
наголошує, що рефлексія знаходиться у динаміці і зумовлює ефективність
процесів саморозвитку, самовизначення, самовиховання особистості.
Сензитивним періодом розвитку рефлексії у інтелектуальному та
особистісному вимірах визначено підлітково˗юнацький період ґенези
буття. За результатами аналізу теоретичних концептів означено
характеристики рефлексії у феноменологічному полі свідомості та основні
фактори стимулювання рефлексивного процесу.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • автор Наталя Миколаївна Токарева, афіліація Криворізький державний педагогічний університет

    доктор психологічних наук, завідуюча кафедри загальної та вікової психології , доцент

Завантаження

Опубліковано

2019-12-12

Номер

Розділ

Розділ I

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >>