Розвивальний потенціал рефлексії: теоретичний дискурс

Автор(и)

  • Наталя Миколаївна Токарева Криворізький державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0003-1428-3729

DOI:

https://doi.org/10.31812/psychology.v9i0.3720

Ключові слова:

рефлексія, інтегративне утворення, свідомість, рефлексивна компетентність, особистість, суб’єкт життєтворення, саморозвиток

Анотація

Стаття присвячена аналізу феномену рефлексії як однієї із
базових детермінант особистісного становлення людини. Розглянуто різні
філософсько˗антропологічні та психологічні уявлення щодо природи і
сутності рефлексії. Доведено, що суперечність об’єднання різних
контентів дослідження рефлексії зникає, якщо розглядати даний феномен
як складне інтегративне психічне утворення. У статті стверджується, що
рефлексивна компетентність особистості дозволяє вирішувати проблеми у
плані переосмислювання та подолання стереотипів мислення і утворення
нових змістів свідомості з метою саморозвитку і вдосконалювання. Автор
наголошує, що рефлексія знаходиться у динаміці і зумовлює ефективність
процесів саморозвитку, самовизначення, самовиховання особистості.
Сензитивним періодом розвитку рефлексії у інтелектуальному та
особистісному вимірах визначено підлітково˗юнацький період ґенези
буття. За результатами аналізу теоретичних концептів означено
характеристики рефлексії у феноменологічному полі свідомості та основні
фактори стимулювання рефлексивного процесу.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 141 / PDF downloads: 95

Біографія автора

Наталя Миколаївна Токарева, Криворізький державний педагогічний університет

доктор психологічних наук, завідуюча кафедри загальної та вікової психології , доцент

Downloads

Опубліковано

2019-12-12

Як цитувати

Токарева, Н. М. (2019). Розвивальний потенціал рефлексії: теоретичний дискурс. Актуальні проблеми психології в закладах освіти, 9, 71–78. https://doi.org/10.31812/psychology.v9i0.3720

Номер

Розділ

Розділ I

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>