До проблеми формування теоретико-методологічної платформи інвайронментальної освіти
DOI:
https://doi.org/10.31812/apm.7633Ключові слова:
розуміння, герменевтика, цінність, методологія, евристикаАнотація
У XXI столітті все більше уваги приділяється розвитку екологічного мислення. Замість того, щоб теоретично опановувати природу, людина має піклуватися про неї. Рівноцінне ставлення до природи має стати виховною універсалією, тому розглядається як цінність. Екологічна культура аналізується як етика збереження і герменевтична практика. Однак еколого-дискурсивна парадигма все ще залишається проблематичною в освіті. Серйозним недоліком освіти є фрагментарність пізнання, відсутність методологічної платформи, яка забезпечує картину єдності світу, «сімейної спорідненості» його явищ. Відтворення загальної картини є можливим шляхом введення у пізнавальний горизонт етичного «розуміючого» дискурсу. Тому метою статті є її аналіз як комплексного підходу у філософії освіти. У статті розглядається екологічна антропологія як методологічна основа еколого-дискурсивної парадигми, а також теоретико-методологічна платформа інвайронментальної освіти: а) концепт цінності життя і його продовження у всіх проявах і формах (А. Швейцер), б) холістичне світорозуміння, принципи: простоти, когерентності, доцільності як вихідні у схемах пояснення (A. Вайтхед), в) комунікативна етика, інтегральний методологічний плюралізм як різні способи інтерпретації сутності (К. Уілбер), д) нові моделі пізнання. Наголошується, що екологічне мислення неможливо сформувати без зміни епістемологічної моделі. Таким чином, замість фактів і компетенцій, пізнання людини має базуватися на цінностях. У роботі висвітлено ідею діагностичного пізнання, яке базується на цінностях. Отже метафізична картина світу має значущий теоретико-методологічний потенціал, який розгортається у пізнавальному та етичному горизонті і є практикою освітньої рефлексії, яка інтегрує різні типи раціональності, трактує процес модернізації у освіті як реабілітацію онтологічних цінностей, витіснених інструментальними цінностями технічного прогресу.
Завантаження
Metrics
Посилання
Whitehead A. Modes of Thought. New York : The Free Press, 1968.
Yermolenko A. Sotsialna etyka ta ekolohiia. Hidnist liudyny – shanuvannia pryrody. Monohrafiia. Kyiv : Libra, 2010.
Yonas H. Pryntsyp vidpovidalnosti. U poshukakh etyky dlia tekhnolohichnoi tsyvilizatsii. Kyiv : Libra, 2001.
Deutsch D. The fabric of reality. London : Penguin Books Ltd, 1997.
Wilber K. The integral vision: A very short introduction to the revolutionary integral approach to life, God, the universe, and everything. Boulder, CO : Shambhala Publications, 2007.
Apel K.-O. Ekolohichna kryza yak vyklyk dyskursyvnii etytsi / Yermolenko A.M. Komunikatyvna praktychna filosofiia. Kyiv : Libra, 1999. S. 413-454.
Khomskyi N. Rozdumy pro movu. Lviv : Initsiatyva, 2000.
Penrose R. Shadows of the Mind : A Search for the Missing Science of Consciousness. Oxford : Oxford university press, 1994.
Shramko Ya.V. Filosofska ontolohiia yak teoriia katehorii: ontolohichnyi pidkhid. Aktualni problemy dukhovnosti. Kryvyi Rih : KDPU, 2017. Vyp. 18. S. 101-109.
Baluta H. Abdula A. Pryntsyp rozuminnia yak metodolohichna platforma ekoloho-dyskursyvnoi osvitnoi paradyhmy. Visnyk Lviskoho universytetu. Seriia: filosofsko-politolohichni studii. 2020. Vyp. 30. S. 9-16. DOI: https://doi.org/10.30970/PPS.2020.30.1
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Галина Балута
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.