Естетичний інтелект як людський капітал в системі освітніх цінностей
DOI:
https://doi.org/10.31812/apm.7736Ключові слова:
людський капітал, естетичний інтелект, емоційний інтелект, освіта, лідерствоАнотація
У якості фундаментальної характеристики розвиненого суспільства може розглядатись людський капітал, який у формі інтелектуальних здібностей та практичних вмінь стає передумовою суспільного блага, визначає людську спроможність до самореалізації та високоякісної праці. Людський капітал зростає через інвестиції, однією з яких вважається освіта. Утім акцент на суто інструментальному чи економічному аспекті людського капіталу не є вичерпним; економічний та ціннісний аспекти можна розглядати як взаємодоповнюючі. Якщо прибутковість постає формою, яка реалізує не лише професійні уміння, але й певну систему цінностей, тип «інтелекту», то виникає питання чи є достатньо якісною сучасна освіта, щоб бути не тільки економічно виправданою, але й соціально ефективною? Які специфічні форми інтелектуальної діяльності можуть бути корисними у процесі формування сучасних лідерів?
Автори статті констатують, що у XXI ст. спостерігається «естетичний ренесанс», внаслідок якого естетичні цінності розглядаються як такі, що уможливлюють додаткову вартість, впливають на інформаційний та економічний текст та ін. Естетична досконалість стає все більш важливим фактором. Водночас у сучасній педагогічній теорії естетична основа лідерського потенціалу залишається все ще недостатньо оціненою. Дефіцит філософського мислення лідерів, звуження емоційного, етико-естетичного інтелекту все ще є реальною практичною проблемою, яка потребує додаткової уваги. У статті розглядаються перспективи сучасної парадигми лідерства зорієнтованої на ціннісно-філософську та естетичну моделі формування та функціонування емоційного інтелекту як основи людського капіталу з урахуванням системних змін, що відбуваються в освітній сфері. Ключовою темою дослідження постає естетичний інтелект як актуальна освітня цінність, його роль, сутність, переваги, характеристики, моральність та естетизм – доцільна ясність мислення, що за сприятливих обставин забезпечує успішні результати.
Аналіз сучасних підходів у теорії лідерства демонструє дослідницький акцент на творчих засадах лідерської інтелектуальної культури, шо не суперечить сучасним уявленням про багатомірність інтелекту та раціональності. Жоден з інтелектуальних типів не можна розглядати як домінуючий. Сучасні інтелектуальні критерії виходять за межі раціонального стандарту: трактують розум як творчий феномен, розглядають множинні способи світорозуміння та взаємодії зі світом, включають у епістемологічний каркас естетичний критерій. Отже, є доцільним обґрунтування погляду, згідно з яким, естетику, мистецтво, науку можна розуміти як форму знання та продукти естетичного інтелекту.
У якості проявів естетичного інтелекту розглядаються естетичний смак, індивідуальний стиль. Теорії естетичного смаку є цінними для психологічних, культурологічних, антропологічних, соціальних та ін. досліджень, однак їх прикладний сенс є не менш важливим. Увага до естетичного смаку допоможе приймати кращі рішення, створювати більш справедливу політику, розробляти продукти вищої якості.
Обґрунтовано ідею, що естетичний інтелект передбачає аналітичну перевагу у конструюванні досвіду. У теорії пізнання естетичний інтелект досліджено як горизонт нових ідей за рахунок продуктивної уяви, форму впорядкування досвіду (І. Кант, П. Еббс).
Також здійснено спроби продемонструвати сутнісні риси зазначеного явища, як ««здатності сприймати, інтерпретувати прекрасне» (П. Ферруччі, П. Браун). Враховуючи, що естетичний інтелект є формою художнього (креативного) типу світосприйняття, інструментом конструювання досвіду, що виходить за межі сприйняття, а також вузько-інструментальної раціональності, дані означення можна переглянути і суттєво доповнити. Естетичний інтелект можна тлумачити не лише як «здатність сприймати, інтерпретувати прекрасне», але і як конструктивне мислення, спрямоване на доцільність, новизну, унікальність; творчість та її впорядковані результати.
Завантаження
Metrics
Посилання
Abbs P. A is For Aesthetic. Essays on Creative and Aesthetic Education. Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group, 1989.
Becker G. Human Capіtal. A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education Third Edition the University of Chicago Press Ltd., London, 1993.
Burgess S. Human Capital and Education: The State of the Art in the Economics of Education, IZA Discussion Paper No. 9885, 2016
Burns J. Leadership. Harper & Row, 1979.
Case, P., French, R. and Simpson, P. Philosophy of leadership. In SAGE Handbook of Leadership. Edited by Alan Bryman, David Collinson, Keith Grint, Brad Jackson and Mary Uhl-Bien, 2011. Sage, 242-255.
Ferrucci P. Beauty and soul. Penguin Books Ltd, 2009
Gillies D. State Education as High-Yield Investment: Human Capital Theory in European Policy Discourse Journal of Pedagogy, v2 n2 p224–245 Jan 2011 https://doi.org/10.2478/v10159-011-0011-3
Goleman D. Emotional Іntelligence. Bantam Dell, 2006
Karchegani M. R., Sofian S., Amin S.M. and Jamshidy M. Intellectual Capital and Holism Philosophy Journal of Applied Sciences 14(22): 3131-3141, 2014 https://doi.org/10.3923/jas.2014.3131.3141
Klagge J. Defining, discovering and developing personal leadership in organizations. Leadership & Organization Development Journal. 1996, Volume 17/5, 38-45.
Kоеstenbaum P. Heart of business. Ethic, power and philosophy. Saybrook Publishing , 1987.
Mucha R. Aesthetic Intelligence. Reclaim the Power of Your Senses. BookSurge, 2009
O’Sullivan N., Burce A. Teaching and learning in competency-based education The Fifth International Conference on e-Learning (eLearning-2014), 22-23 September 2014, Belgrade, Serbia
Rost J. Leadership for the twenty-first century. Praeger, 1993.
Spicher. M. R. Taste Now: A Look Beyond Art and the History of Philosophy. Journal of of Comparative Literature and Aesthetics Vol. 43, No. 3, pp. 159-167
Spoelstra S. Leadership and Organization. A Philosophical Introduction. Routledge, 2018
Stogdill R. Personal Factors Associated with Leadership: A Survey of the Literature. The Journal of Psychology, 1948. Vol. 25:1. pp. 35-71. https://doi.org/10.1080/00223980.1948.9917362
Zaleznik A. Managers and Leaders Are They Different? Нarvard Business Review, 2004. Available online: https://hbr.org/2004/01/managers-and-leaders-are-they-different
Браун П. Естетичний інтелект: як його розвинути й використовувати в бізнесі й житті. Харків. ВД «Фабула», 2023.
Гоулман. Д. Емоційний інтелект у бізнесі. пер. з англ. Ю Шекет. Харків: Віват, 2021.
Панафідіна О. Логіка сучасної освітньої парадигми: І. Кант проти Дж. ЛоккаФілософія освіти. Philosophy of Education, 2018. No 1 (22)
Прушківська Е.В., Переверзєва А.В. Освіта як складова людського капіталу. Вісник Запорізького національного університету. Економічні науки. №1(3), 2008. c. 119-124.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Андрій Абдула, Галина Балута
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.