The state of readiness to professional self-educational activity among rural school teachers

Authors

  • Лідія Коростіль

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v42i0.2807

Keywords:

rural school teacher, professional self-education, professional self-education of a rural school teacher, readiness for self-educational activity, self-diagnostics, professional burnout

Abstract

Korostil L. А. The state of readiness to professional self-educational activity among rural school teachers.

The article deals with the features of self-education of rural school teachers. The results of self-diagnostics aimed to determine the state of readiness of teachers of different age groups to self-educational activity are highlighted in the article. A comparison was made and it was proved that in practice teacher’s capacity for self-educational activity not only develops and deepens, but also fades and changes directions. It happens due to age-related changes in human capabilities and interests, as well as teacher’s professional burnout.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 112 / PDF downloads: 136

References

1. Армейська Л. В. Самоосвіта – ефективна умова формування професійної компетентності вчителів малочисельних навчальних закладів у системі післядипломної освіти [Електронний ресурс] / Л. В. Армейська. – Режим доступу : file:///D:/Документы/Загрузки/pspo_2013_39%283%29__4.pdf.
2. Бухлова Н. В. Особистісно-професійне зростання вчителя сільської школи в умовах неперервної освіти [Електронний
ресурс] / Н. В. Бухлова. – Режим доступу : http://ippo.dn.ua/assets/Uploads/Vseukrainskyforum/Buhlova.doc
3. Воложина А. В. Сравнительный анализ профессионального самообразования сельского и городского учителя [Електронний ресурс] / А. В. Воложина. – Режим доступу : http://nsportal.ru/vuz/psikhologicheskie-nauki/library//sravnitelnyy-analiz-professionalnogo-samoobrazovaniy
4. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / Семен Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 376 с.
5. Гуц З. Самоосвіта – самоціль чи необхідність / З. Гуц // Завуч. – 2005. – No 28. – С. 7.
6. Дзега В. Д. Сільська малокомплектна школа в умовах експериментальної діяльності / В. Д. Дзега // Особливості інноваційної діяльності сільської малокомплектної школи : матеріали науково-практичної конференції (Черкаси). 2010.
7. Радченко А. Є. Моніторинг професійної педагогічної компетентності вчителя / А. Є. Радченко // Управління школою. – 2005. – No 35–36. – С. 12–15.

Published

13-11-2014

How to Cite

Коростіль, Л. (2014). The state of readiness to professional self-educational activity among rural school teachers. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 42, 107–112. https://doi.org/10.31812/educdim.v42i0.2807

Issue

Section

Obsolete8