Psychological and educational features of students’ self-study activity in learning mathematical disciplines
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v45i0.2633Keywords:
self-study activity, motivation, learning styles, adaptation, individualization, differentiation, skills of self-study activityAbstract
Bugra A. V. Psychological and educational features of students’ self-study activity in learning mathematical disciplines.
The didactic features of mathematical disciplines at higher technical educational institutions are analyzed. Psychological and educational factors influencing the success of students’ self-study activity in learning mathematical disciplines are revealed (variance in levels of training and motivation to study mathematics, special aspects of first year students’ adaptation to the learning environment in higher technical education, learning styles). The author proved the necessity for individualization of students’ self-study activity in learning mathematics.
Downloads
Metrics
References
2. Гюнтер Клаус. Введение в дифференциальную психологию учения / Гюнтер Клаус : [пер. с нем.] / под ред. И. В. Равич-Щербо. – Москва : Педагогика, 1987. – 176 с.
3. Корнійчук О. Е. Математика як складова в розвитку мислення сучасного економіста / О. Е. Корнійчук // Педагогіка і психологія. – 2007. – No1(54). – С. 70–78.
4. Костина Е. А. Дифференцированное обучение математике в техническом вузе с учетом уровня развития компонентов математических способностей студентов : автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. пед. наук :13.00.02. «Теория и методика обучения и воспитания. (Математика. Уровень профессионального образования)» / Елена Александровна Костина. – Омск, 2009. – 22 с.
5. Кудрявцев Л. Д. Мысли о современной математике и ее изучении. – Москва : Наука, 1977. – 198 с.
6. Кудрявцев Л. Д. Современная математика и ее преподавание / Л. Д. Кудрявцев. – Москва : Наука, 1985. – 175 с.
7. Кудрявцев Л. Д. Современное общество и нравственность / Л. Д. Кудрявцев. – Москва : Наука, 2000. – 179 с.
8. Математика: навчальна програма для учнів 10-11 класів. Академічний рівень [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/images/education/average /prog.12matem_ak.pdf.
9. Навчальна програма для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/images/education/average /new_pr.math.doc.
10. Ноговицина О. В. Формирование готовности студентов университета к самообучению в процессе математической подготовки / Олеся Валерьевна Ноговицина : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. «Теория и методика профессионального образования (Математика. Уровень профессионального образования)». – Челябинск, 2008. – 220 с.
11. Романова Г. М. Індивідуально-типологічні та дидактичні чинники результативності самостійної роботи студентів економічних факультетів / Ганна Миколаївна Романова : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. 13.00.04. «Теорія і методика професійної освіти». – К. : 2003. – 23 с.
12. Сивиркина А. С. Комплексное дифференцированное обучение математическим дисциплинам в высшем политехническом учебном заведении / Анна Сергеевна Сивиркина :
дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. «Теория и методика обучения и воспитания (Математика. Уровень профессионального образования)». – Рязань, 2004. – 210 с.
13. Сморжевський Юрій. Методика диференційованого формування спеціальних прийомів евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії / Юрій Сморжевський, Людвіг Сморжевський // Математика в рідній школі. – 2014. – No 11. – С. 27–39.
14. Ярошенко О. Г. Порівняльний аналіз стилів навчання студентів різних спеціальностей / О. Г. Ярошенко, Т. М. Деркач // Педагогіка і психологія. – 2012. – No 1. – С. 43–47.
15. Kossakowski A., Marker W (Hrsg.) Zur Entwicklung selbstständigen und verantwortungs bewussten Handels : Konferenzbericht. : Berlin, 1972. – 191 s. – Мова нім.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Аліна Вікторівна Бугра
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.