Dialogic concept of human-cultural education in psychology and teachers’training faculty

Authors

  • Г. В. Дьяконов Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3273

Keywords:

dialogical approach, humanitarian-cultural education, professional preparation of future practical psychologists and social teachers

Abstract

Diakonov H. V. Dialogic concept of human-cultural education in psychology and teachers’training faculty.

In the article analysed and grounded dialogical approach to the conception of humanitarian-cultural education on a psychological-pedagogical faculty. Grounds, principles, aspects and prospects of development and introduction of this conception in practice of professional preparation of future practical psychologists and social teachers, open up.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 101 / PDF downloads: 107

Author Biography

Г. В. Дьяконов, Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko

Doctor of Psychological Sciences, Professor

References

1. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского / М. М. Бахтин. – М. : Советская Россия, 1979. – 320 с.
2. Библер В. С. От наукоучения – к логике культуры: Два философских введения в двадцать первый век / В. С. Библер. – М. : Изд. полит. литературы, 1991. – 413 с.
3. Бубер М. Два образа веры / М. Бубер. – М. : Республика, 1995. – 468 с.
4. Братченко С. Л. Диагностика личностно-развивающего потенциала : [метод. пособ. для школьных психологов] / С. Л. Братченко. – Псков : Изд-во Псковского областного института повышения квалификации работников образования, 1997. – 64 с.
5. Дмитриева Л. Г. Диалогический подход к формированию психологической готовности будущего учителя к субъект-субъектному педагогическому взаимодействию : автореф. дис. на соискание ученой степени докт. пед. наук / Л. Г. Дмитриева. – Москва, 2011.
6. Дьяконов Г. В. Основы диалогического подхода в психологической науке и практике / Г. В. Дьяконов. – Кировоград : Полиграфия, 2007. – 847 с.
7. Емельянов Ю. Н. Обучение паритетному диалогу / Ю. Н. Емельянов. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1991. – 107 с.
8. Зазулина Л. В. Дидактико-діалогічна модель підвищення кваліфікації вчителя / Л. В. Зазулина // Освіта і управління. – 1999. – Том 3. – No 1. – С.123–134.
9. Ковалев Г. А. Психология воздействия : автореф. дис. на соискание ученой степени докт. психол. наук / Г. А. Ковалев– М. : Изд-во НИИОиПП АПН СССР, 1991. – 51 с.
10. Копьев А. Ф. Взаимоотношение «Я»-«Другой» и его значение для практической психологии / А. Ф. Копьев // Московский психотерапевтический журнал. – 1999. – No 2. – С. 48–60.
11. Кучинский Г. М. Психология внутреннего диалога / Г. М. Кучинский. – Минск : Университетское, 1988. – 206 с.
12. Панферов В. Н. Диалог и общение / В. Н. Панферов // Человек в мире диалога : [тезисы докладов и сообщений всесоюзной конференции]. –Л. : АН СССР, 1990. – С. 100–102.
13. Флоренская Т. А. Диалог в практической психологии / Т. А. Флоренская. – М. : Изд-во НИИОПП, 2006. – 244 с.
14. Франк С. Л. Непостижимое. Онтологическое введение в философию религии : Сочинения / С. Л. Франк. – М. : Правда, 1990. – С. 183–559.

Published

14-02-2013

How to Cite

Дьяконов, Г. В. (2013). Dialogic concept of human-cultural education in psychology and teachers’training faculty. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 37, 32–37. https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3273

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy