Психофізична взаємодія, фізична причинність та природа субстанцій у філософії Декарта

Автор(и)

  • Дмитро Сепетий Запорізький державний медичний університет

DOI:

https://doi.org/10.31812/apm.7624

Ключові слова:

Декарт, ум, тіло, атрибут, субстанція, дуалізм

Анотація

У статті обговорюється проблема сумісності між інтеракціоністським субстанційним дуалізмом Декарта та його висловлюваннями про закон збереження кількості руху, про спосіб, у який Бог підтримує існування світу, та про те, що усі властивості душ і тіл є модусами, відповідно, мислення або протяжності. Обґрунтовуються можливості інтерпретацій, які усувають позірний конфлікт між цими аспектами вчення Декарта. Зокрема, положення про те, що психічні стани викликають певні рухи в мозку, узгоджується з вченням Декарта про закон збереження кількості руху, оскільки цей закон випливає з незмінності Бога, тоді як душі не є незмінними; воно також узгоджується із законами збереження у фізиці Ньютона, оскільки ці закони не забороняють змін, в яких відбувається лише перерозподіл (без загальної зміни) енергії та імпульсу, і оскільки вони встановлені лише для фізичних взаємодій. Інтеракціонізм Декарта не суперечить його висловлюванням про те, як Бог підтримує існування світу, якщо ці висловлювання тлумачити у тому сенсі, що Бог зберігає рух у світі через збереження законів природи, і що збереження світу Богом є продовженням початкового акту творення. Принцип, згідно якого усі властивості субстанції є модусами її головного атрибута, узгоджується з субстанційним дуалізмом та інтеракціонізмом, якщо визнати, що в філософії Декарта онтологія світу включає не лише субстанції двох видів з їх основними атрибутами та модусами цих атрибутів, але й деякі інші особливі фундаментальні сутності, такі як субстанційний союз тіла та душі та/або психофізичні закони природи.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 184 / PDF downloads: 130

Посилання

Averill E., Keating B. F. Does Interactionism Violate a Law of Classical Physics? Mind. 1981. Vol. 90 (357). P. 102-107. DOI: https://doi.org/10.1093/mind/XC.357.102

Bedau M. Cartesian Interaction. Midwest Studies in Philosophy. 1986. Vol. 10. P. 483-502. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1475-4975.1987.tb00552.x

Bennett J. Learning from Six Philosophers: Descartes, Spinoza, Leibniz, Locke, Berkeley, Hume. 2 vols. Oxford: Clarendon Press, 2001.

Broughton J. Adequate Causes and Natural Change in Descartes' Philosophy // Donagan A., Perovich A. N., Jr., Wedin M. V. (Eds.) Human Nature and Natural Knowledge. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company, 1986. P. 107-127. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-009-5349-9_6

Broad C. D. The Mind and Its Place in Nature. London: Routledge and Kegan Paul, 1925.

Brown D. The Metaphysics of Cartesian Persons // Reuter M., Svensson F. (Eds.) Mind, Body, and Morality: New Perspectives on Descartes and Spinoza. London, New York: Routledge, 2019. P. 17-36. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351202831-2

Cottingham J. Cartesian Trialism. Mind, New Series. 1985. Vol. 94(374). P. 218-230 DOI: https://doi.org/10.1093/mind/XCIV.374.218

Christofidou A. Descartes: A Metaphysical Solution to the Mind-Body Relation and the Intellect’s Clear and Distinct Conception of the Union. Philosophy. 2019. Vol. 94(1). P. 87-114. DOI: https://doi.org/10.1017/S0031819118000323

De Rosa R. Descartes’ Causal Principle and the Case of Body-to-Mind Causation. Canadian Journal of Philosophy. Vol. 43(4). P. 438-459. DOI: https://doi.org/10.1080/00455091.2013.847347

Descartes R. Œuvres complètes, 11 vols. (Сh. Adam, & P. Tannery, Eds.). Paris: Vrin, 1996.

Descartes R. The Philosophical Writings of Descartes. (J. Cottingham, R. Stoothoff, and D. Murdoch, Transl.). Volumes I-II. Cambridge: Cambridge University Press, 1985. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511818998

Descartes R. The Philosophical Writings of Descartes. (J. Cottingham, R. Stoothoff, D. Murdoch, and A. Kenny, Transl.). Vol. III. Cambridge: Cambridge University Press, 1991. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107340824

Gabbey A. Force and Inertia in the Seventeenth Century: Dcscartes and Newton // Gaukroger S. (ed.) Descartes: Philosophy, Mathematics and Physics. Sussex: Harvester Press, 1980. P. 230-320.

Garber D. Mind, Body and the Laws of Nature in Descartes and Leibniz. Midwest Studies in Philosophy. 1983. Vol. 8 (1). P 105-133. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1475-4975.1983.tb00462.x

Garber D. Understanding Interaction: What Descartes Should Have Told Elisabeth. Southern Journal of Philosophy. 1983. Vol. 21 (S1). P. 15-32. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2041-6962.1983.tb01534.x

Garber D. How God Causes Motion: Descartes, Divine Sustenance, and Occasionalism. Journal of Philosophy. 1987. Vol. 84. P. 572. DOI: https://doi.org/10.5840/jphil1987841030

Garber D. Descartes Metaphysical Physics. Chicago, London: The University of Chicago Press, 1992.

Garber D. Séminaire Descartes. Nouvelles recherches sur le cartesianisme et la philosophie moderne. 2013. Retrieved November 13, 2017 from Mathesis. Séminaire Descartes website: https://f.hypotheses.org/wp-content/blogs.dir/1810/files/2015/03/SDGarber_Marion.pdf

Gorham G. Descartes on the Innateness of All Ideas. Canadian Journal of Philosophy. 2002. Vol. 32(3). P. 355-388. DOI: https://doi.org/10.1080/00455091.2002.10716523

Gorham G. Descartes's Dilemma of Eminent Containment. Dialogue. 2003. Vol. 42(1). P. 3-26. DOI: https://doi.org/10.1017/S0012217300004182

Guéroult M. Descartes selon l’ordre des raisons. 2 vols. Paris: Aubier, 1953

Hatfield G. Force (God) in Descartes’ Physics. Studies in History and Philosophy of Science. 1979. Vol. 10. P. 113-140. DOI: https://doi.org/10.1016/0039-3681(79)90013-X

Hoffman P. The Unity of Descartes’s Man. Philosophical Review. 1986. Vol. 95(3). P. 339-370. DOI: https://doi.org/10.2307/2185464

Hoffman P. Cartesian Composites. Journal of the History of Philosophy. 1999. Vol. 32. P. 251-70. DOI: https://doi.org/10.1353/hph.2008.0912

Hoffman P. Essays on Descartes. New York, Oxford: Oxford University Press, 2009.

Kaufman D. Descartes on Composites, Incomplete Substances, and Kinds of Unity. Archiv für Geschichte der Philosophie. 2008. Vol. 90(1). P. 39-73. DOI: https://doi.org/10.1515/AGPH.2008.002

Lewis C. S. Miracles: A Preliminary Study. London & Glasgow: Collins/Fontana, 1960.

Loeb L. From Descartes to Hume. Ithaca: Cornell University Press, 1981.

Malebranche N. Dialogues on Metaphysics and on Religion. (M. Ginsberg, Transl.) London: The Gresham Press, 1923.

Malebranche N. Entrentiens sur la Métaphisique et sur la Religion // Œuvres Completes de Malebranche, 20 vols. (A. Robinet, ed.). Tomes 12-13. Paris: Vrin, 1965.

Marion J-L. Sur la pensée passive de Descartes. Presses Universitaires de France, 2013. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.mario.2013.01

McLaughlin P. Descartes on Mind-Body Interaction and the Conservation of Motion. The Philosophical Review. 1993. Vol. 102(2). P. 155-182. DOI: https://doi.org/10.2307/2186036

Nadler S. Descartes and Occasional Causation. British Journal for the History of Philosophy. 1994. Vol. 2. P. 35-54. DOI: https://doi.org/10.1080/09608789408570891

Nolan L. Cartesian Trialism on Trial: The Conceptualist Account of Descartes’ Human Being // Easton P. & Smith K. (Eds.). The Battle of the Gods and Giants Redux. Leiden, & Boston: Brill, 2015. P. 137-174. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004305922_009

O’Neill E. Mind-Body Interaction and Metaphysical Consistency: A Defense of Descartes. Journal of the History of Philosophy. 1987. Vol. 25(2). P. 227-245. DOI: https://doi.org/10.1353/hph.1987.0026

Popper K., Eccles J. The Self and Its Brain. Springer International, 1977. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-61891-8

Radner D. Descartes’ Notion of the Union of Mind and Body. Journal of the History of Philosophy. 1971. Vol. 9(2). P. 159-170. DOI: https://doi.org/10.1353/hph.2008.1109

Radner D. Is There a Problem of Cartesian Interaction? Journal of the History of Philosophy. 1985. Vol. 23(1). P. 35-49. DOI: https://doi.org/10.1353/hph.1985.0012

Reppert V. Lewis’s Dangerous Idea. Downers Grove, Illinois: InterVarsity Press, 2003.

Richardson R. C. The «Scandal» of Cartesian Interactionism. Mind. 1982. Vol. 91(361). P. 20-37. DOI: https://doi.org/10.1093/mind/XCI.361.20

Richardson R. C. Union and Interaction of Body and Soul. Journal of the History of Philosophy. 1985. Vol. 23(2). P. 221-226. DOI: https://doi.org/10.1353/hph.1985.0038

Rozemond M. Descartes’s Dualism. Cambridge, Massachusetts, and London: Harvard University Press, 1998. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674042926

Schmaltz T. Descartes and Malebranche on Mind and Mind-Body Union. The Philosophical Review. 1992. Vol. 101. P. 281-325 DOI: https://doi.org/10.2307/2185536

Schmaltz T. Descartes on Causation. Oxford, New York: Oxford University Press, 2008. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195327946.001.0001

Schmaltz T. Review Essay: Descartes on Forms and Mechanisms, by Helen Hattab, and Descartes’s Changing Mind, by Peter Machamer and J. E. McGuire // Oxford Studies in Early Modern Philosophy. Vol. 6. Oxford: Clanderon Press, 2012. P. 349-372. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199659593.003.0011

Sepetyi D. The Relationship between the Notions of the Substantial Union and the Interaction of Soul and Body in Descartes’ Philosophy. Sententiae. 2018. Vol. 37(1). P. 136-152. DOI: https://doi.org/10.22240/sent37.01.136

Sepetyi D. The problem of mind-body interaction and the causal principle of Descartes’s Third Meditation. Sententiae. 2021. Vol. 40 (1). P. 28-43. DOI: https://doi.org/10.31649/sent40.01.028

Skirry J. Descartes and the Metaphysics of Human Nature. New York: Continuum, 2005.

Wilson M. The Epistemological Argument for Mind-Body Distinctness. Nous. 1976. Vol. 10(1). P. 3-15. DOI: https://doi.org/10.2307/2214469

Wilson M. Descartes. London, New York: Routledge, 1978.

Wilson M. Descartes on the Origin of Sensation. Philosophical Topics. 1991. Vol. 19(1). P. 293-323. DOI: https://doi.org/10.5840/philtopics199119121

Yandell D. Did Descartes Abandon Dualism? The Nature of the Union of Mind and Body. British Journal for the History of Philosophy. 1999. Vol. 7(2). P. 199-217. DOI: https://doi.org/10.1080/09608789908571025

Zaldivar E. Descartes’s Theory of Substance: Why He Was Not a Trialist. British Journal for the History of Philosophy. 2011. Vol. 19(3). P. 395-418. DOI: https://doi.org/10.1080/09608788.2011.563519

Downloads

Опубліковано

17.12.2022

Як цитувати

Сепетий, Д. (2022). Психофізична взаємодія, фізична причинність та природа субстанцій у філософії Декарта. Актуальні проблеми духовності, (23), 64–84. https://doi.org/10.31812/apm.7624

Номер

Розділ

IСТОРIЯ ФIЛОСОФIЇ ТА СУЧАСНІСТЬ