Психофізична взаємодія, фізична причинність та природа субстанцій у філософії Декарта
DOI:
https://doi.org/10.31812/apm.7624Ключові слова:
Декарт, ум, тіло, атрибут, субстанція, дуалізмАнотація
У статті обговорюється проблема сумісності між інтеракціоністським субстанційним дуалізмом Декарта та його висловлюваннями про закон збереження кількості руху, про спосіб, у який Бог підтримує існування світу, та про те, що усі властивості душ і тіл є модусами, відповідно, мислення або протяжності. Обґрунтовуються можливості інтерпретацій, які усувають позірний конфлікт між цими аспектами вчення Декарта. Зокрема, положення про те, що психічні стани викликають певні рухи в мозку, узгоджується з вченням Декарта про закон збереження кількості руху, оскільки цей закон випливає з незмінності Бога, тоді як душі не є незмінними; воно також узгоджується із законами збереження у фізиці Ньютона, оскільки ці закони не забороняють змін, в яких відбувається лише перерозподіл (без загальної зміни) енергії та імпульсу, і оскільки вони встановлені лише для фізичних взаємодій. Інтеракціонізм Декарта не суперечить його висловлюванням про те, як Бог підтримує існування світу, якщо ці висловлювання тлумачити у тому сенсі, що Бог зберігає рух у світі через збереження законів природи, і що збереження світу Богом є продовженням початкового акту творення. Принцип, згідно якого усі властивості субстанції є модусами її головного атрибута, узгоджується з субстанційним дуалізмом та інтеракціонізмом, якщо визнати, що в філософії Декарта онтологія світу включає не лише субстанції двох видів з їх основними атрибутами та модусами цих атрибутів, але й деякі інші особливі фундаментальні сутності, такі як субстанційний союз тіла та душі та/або психофізичні закони природи.
Завантаження
Metrics
Посилання
Averill E., Keating B. F. Does Interactionism Violate a Law of Classical Physics? Mind. 1981. Vol. 90 (357). P. 102-107.
Bedau M. Cartesian Interaction. Midwest Studies in Philosophy. 1986. Vol. 10. P. 483-502.
Bennett J. Learning from Six Philosophers: Descartes, Spinoza, Leibniz, Locke, Berkeley, Hume. 2 vols. Oxford: Clarendon Press, 2001.
Broughton J. Adequate Causes and Natural Change in Descartes' Philosophy // Donagan A., Perovich A. N., Jr., Wedin M. V. (Eds.) Human Nature and Natural Knowledge. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company, 1986. P. 107-127.
Broad C. D. The Mind and Its Place in Nature. London: Routledge and Kegan Paul, 1925.
Brown D. The Metaphysics of Cartesian Persons // Reuter M., Svensson F. (Eds.) Mind, Body, and Morality: New Perspectives on Descartes and Spinoza. London, New York: Routledge, 2019. P. 17-36.
Cottingham J. Cartesian Trialism. Mind, New Series. 1985. Vol. 94(374). P. 218-230
Christofidou A. Descartes: A Metaphysical Solution to the Mind-Body Relation and the Intellect’s Clear and Distinct Conception of the Union. Philosophy. 2019. Vol. 94(1). P. 87-114.
De Rosa R. Descartes’ Causal Principle and the Case of Body-to-Mind Causation. Canadian Journal of Philosophy. Vol. 43(4). P. 438-459.
Descartes R. Œuvres complètes, 11 vols. (Сh. Adam, & P. Tannery, Eds.). Paris: Vrin, 1996.
Descartes R. The Philosophical Writings of Descartes. (J. Cottingham, R. Stoothoff, and D. Murdoch, Transl.). Volumes I-II. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.
Descartes R. The Philosophical Writings of Descartes. (J. Cottingham, R. Stoothoff, D. Murdoch, and A. Kenny, Transl.). Vol. III. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Gabbey A. Force and Inertia in the Seventeenth Century: Dcscartes and Newton // Gaukroger S. (ed.) Descartes: Philosophy, Mathematics and Physics. Sussex: Harvester Press, 1980. P. 230-320.
Garber D. Mind, Body and the Laws of Nature in Descartes and Leibniz. Midwest Studies in Philosophy. 1983. Vol. 8 (1). P 105-133.
Garber D. Understanding Interaction: What Descartes Should Have Told Elisabeth. Southern Journal of Philosophy. 1983. Vol. 21 (S1). P. 15-32.
Garber D. How God Causes Motion: Descartes, Divine Sustenance, and Occasionalism. Journal of Philosophy. 1987. Vol. 84. P. 572.
Garber D. Descartes Metaphysical Physics. Chicago, London: The University of Chicago Press, 1992.
Garber D. Séminaire Descartes. Nouvelles recherches sur le cartesianisme et la philosophie moderne. 2013. Retrieved November 13, 2017 from Mathesis. Séminaire Descartes website: https://f.hypotheses.org/wp-content/blogs.dir/1810/files/2015/03/SDGarber_Marion.pdf
Gorham G. Descartes on the Innateness of All Ideas. Canadian Journal of Philosophy. 2002. Vol. 32(3). P. 355-388.
Gorham G. Descartes's Dilemma of Eminent Containment. Dialogue. 2003. Vol. 42(1). P. 3-26.
Guéroult M. Descartes selon l’ordre des raisons. 2 vols. Paris: Aubier, 1953
Hatfield G. Force (God) in Descartes’ Physics. Studies in History and Philosophy of Science. 1979. Vol. 10. P. 113-140.
Hoffman P. The Unity of Descartes’s Man. Philosophical Review. 1986. Vol. 95(3). P. 339-370.
Hoffman P. Cartesian Composites. Journal of the History of Philosophy. 1999. Vol. 32. P. 251-70.
Hoffman P. Essays on Descartes. New York, Oxford: Oxford University Press, 2009.
Kaufman D. Descartes on Composites, Incomplete Substances, and Kinds of Unity. Archiv für Geschichte der Philosophie. 2008. Vol. 90(1). P. 39-73.
Lewis C. S. Miracles: A Preliminary Study. London & Glasgow: Collins/Fontana, 1960.
Loeb L. From Descartes to Hume. Ithaca: Cornell University Press, 1981.
Malebranche N. Dialogues on Metaphysics and on Religion. (M. Ginsberg, Transl.) London: The Gresham Press, 1923.
Malebranche N. Entrentiens sur la Métaphisique et sur la Religion // Œuvres Completes de Malebranche, 20 vols. (A. Robinet, ed.). Tomes 12-13. Paris: Vrin, 1965.
Marion J-L. Sur la pensée passive de Descartes. Presses Universitaires de France, 2013.
McLaughlin P. Descartes on Mind-Body Interaction and the Conservation of Motion. The Philosophical Review. 1993. Vol. 102(2). P. 155-182.
Nadler S. Descartes and Occasional Causation. British Journal for the History of Philosophy. 1994. Vol. 2. P. 35-54.
Nolan L. Cartesian Trialism on Trial: The Conceptualist Account of Descartes’ Human Being // Easton P. & Smith K. (Eds.). The Battle of the Gods and Giants Redux. Leiden, & Boston: Brill, 2015. P. 137-174.
O’Neill E. Mind-Body Interaction and Metaphysical Consistency: A Defense of Descartes. Journal of the History of Philosophy. 1987. Vol. 25(2). P. 227-245.
Popper K., Eccles J. The Self and Its Brain. Springer International, 1977.
Radner D. Descartes’ Notion of the Union of Mind and Body. Journal of the History of Philosophy. 1971. Vol. 9(2). P. 159-170.
Radner D. Is There a Problem of Cartesian Interaction? Journal of the History of Philosophy. 1985. Vol. 23(1). P. 35-49.
Reppert V. Lewis’s Dangerous Idea. Downers Grove, Illinois: InterVarsity Press, 2003.
Richardson R. C. The «Scandal» of Cartesian Interactionism. Mind. 1982. Vol. 91(361). P. 20-37.
Richardson R. C. Union and Interaction of Body and Soul. Journal of the History of Philosophy. 1985. Vol. 23(2). P. 221-226.
Rozemond M. Descartes’s Dualism. Cambridge, Massachusetts, and London: Harvard University Press, 1998.
Schmaltz T. Descartes and Malebranche on Mind and Mind-Body Union. The Philosophical Review. 1992. Vol. 101. P. 281-325
Schmaltz T. Descartes on Causation. Oxford, New York: Oxford University Press, 2008.
Schmaltz T. Review Essay: Descartes on Forms and Mechanisms, by Helen Hattab, and Descartes’s Changing Mind, by Peter Machamer and J. E. McGuire // Oxford Studies in Early Modern Philosophy. Vol. 6. Oxford: Clanderon Press, 2012. P. 349-372.
Sepetyi D. The Relationship between the Notions of the Substantial Union and the Interaction of Soul and Body in Descartes’ Philosophy. Sententiae. 2018. Vol. 37(1). P. 136-152.
Sepetyi D. The problem of mind-body interaction and the causal principle of Descartes’s Third Meditation. Sententiae. 2021. Vol. 40 (1). P. 28-43.
Skirry J. Descartes and the Metaphysics of Human Nature. New York: Continuum, 2005.
Wilson M. The Epistemological Argument for Mind-Body Distinctness. Nous. 1976. Vol. 10(1). P. 3-15.
Wilson M. Descartes. London, New York: Routledge, 1978.
Wilson M. Descartes on the Origin of Sensation. Philosophical Topics. 1991. Vol. 19(1). P. 293-323.
Yandell D. Did Descartes Abandon Dualism? The Nature of the Union of Mind and Body. British Journal for the History of Philosophy. 1999. Vol. 7(2). P. 199-217.
Zaldivar E. Descartes’s Theory of Substance: Why He Was Not a Trialist. British Journal for the History of Philosophy. 2011. Vol. 19(3). P. 395-418.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Дмитро Петрович Сепетий

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.