Стратегії наративізації історичного знання в теорії історії Хейдена Вайта.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31812/apm.7678

Ключові слова:

теорія історії, історичний наратив, «ефект реальності», стратегії наративізації історичного знання

Анотація

Стаття присвячена розгляду теорії історії американського філософа історії Хейдена Вайта, зокрема стратегіям наративізації історичного знання в його концепції історичного наратива. Вайт вважав, що не може бути науки в сучасному розуміння без теорії. На формування його дослідницького підходу значною мірою вплинули критична філософія  історії Моріса Мандельбаума, котра заклала аналітичні підвалини вайтівської теорії історичного знання, філософія історії Робіна Колінгвуда, яка звернула його увагу до питань концептуально-методологічної схожості між історіописанням та літературою, а також аналітична наративна філософія історії Артура Данто, відповідно до якої історичний факт розглядається як дискурсивний феномен, а історична оповідь - як форма організації історичного знання в часові цілісності. Слід підкреслити, що Вайт відзначав потужний вплив, який здійснили на формування його позиції ідеї Мішеля Фуко та французьких філософів структуралістів, зокрема Ролана Барта і Жака Дерідди. Зазначається, що Вайт вважав свій підхід модерністським, однак, як слушно зауважує Ева Доманська, у його працях проявляються риси, характерні для постмодерністського дискурсу, що лише підтверджує, що Вайт є багатовимірним й міждисциплінарним дослідником, котрий поєднав теоріїю історіографії та теорію літератури в ширшу рефлексію на тему наративного розуміння дійсності.

Відповідно до теорії історичного знання Вайта, історична оповідь являє собою вербальну структуру у формі оповідного прозового дискурсу, котра претендує на те, щоб бути моделлю або знаком минулих структур та процесів з метою пояснення чим вони були шляхом їхньої репрезентації. Він вирізняє наступні рівні концептуалізації історичної праці: хроніка; історія; тип побудови сюжету; тип аргументації; тип ідеологічного підтексту. Таким чином, постулюються три очевидні виміри історичної праці: епістемологічний, естетичний та моральний, а також глибинний метаісторичний вимір, на якому функціонують некритично прийняті парадигми (або стилі) історичного мислення.

 Наголошується, що в межах вайтівської концепції історичного наратива пропонується певна схема з дванадцяти категорій історичного мислення на заразок дванадцяти кантіанських апріорних категорій розсудку - набір концептуальних інструментів, конкретна комбінація яких визначеє, якої форми і змісту в результаті набуде та чи інша історична оповідь, створюючи «ефект реальності». Тобто, історичний наратив являє собою свого роду пазл, що скадається з різних форм наративізації історичного знання: пояснення шляхом побудови сюжету (роман, комедія, трагедія, сатира), пояснення завдяки формальноій аргументації (формізм, органіцизм, механіцизм, контекстуалізм) та пояснення через ідеологічний підтекст (консерватизм, лібералазм, радикалізм, анархізм). Саме тому, що історичний наратив є дискурсивною моделлю розгортання історичних процесів, подій і явищ, він створює «ефект реальності», тобто вербальну репрезентацію цих історичних процесів, події та явища - історичної дійсністі в цілому, а не відображає її такою, якою вона насправді була

 

 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 88 / PDF downloads: 41

Посилання

Hachko O. «Arkheolohiia znannia»: do problemy stanovlennia filosofsko-istorychnykh pohliadiv M. Fuko // Filosofiia i politolohiia v konteksti suchasnoi kultury. 2012. Vyp. 4 (2). Р. 200 – 207.

Domanska E. Istoriia ta suchasna humanitarystyka: doslidzhennia z teorii znannia pro mynule. Kyiv : Nika-Tsentr, 2012.

Lorenz Ch. Istorychne znannia ta istorychna diisnist: na zakhyst «vnutrishnoho realizmu» // Aktualni problemy dukhovnosti: zb. nauk. prats. Kryvyi Rih, 2020. Vyp. 21. Р. 111-156.

Topolskyi Ye. Yak my pyshemo ta rozumiiemo istoriiu. Taiemnytsi istorychnoi naratsii. Kyiv: K.I.S., 2012.

Collingwood R.G. The Idea of History. Oxford: The Clarendon Press, 1946.

Danto A.C. Narration and Knowledge. New-York : Columbia University Press, 2007.

Domanska E. A Conversation with Hayden White // Rethinking History. 2008. Vol. 12, № 1 (March). P. 3-21. DOI: https://doi.org/10.1080/13642520701838744

Kellner H. Twenty Years After: A Note on Metahistories and Their Horizons. Storia della Storiografia. 1993. Vol. 24. P. 109-118.

Mandelbaum M. The Problem of Historical Knowledge. An Answer to Relativism. New York: Liveright Publishing Corporation, 1938.

Spiropoulou A. History and Literature: An Interview with Hayden White // Synthesis. 2015. №8. P. 118-124. DOI: https://doi.org/10.12681/syn.16216

White H. The Historical Event // White H. The Practical Past. Evanston, Illinois: Northwestern University Press, 2014. P. 41-62.

White H. Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Baltimore & London: The Johns Hopkins University Press, 1975.

White H. The Question of Narrative in Contemporary Historical Theory // White H. The Content of the Form. Narrative Discourse and Historical Representation. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press, 1987. P. 26-57.

White H. The Value of Narrativity in the Representation of Reality // White H. The Content of the Form. Narrative Discourse and Historical Representation. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press, 1987. P. 1-25.

Downloads

Опубліковано

11.12.2023

Як цитувати

Мішалова, О. (2023). Стратегії наративізації історичного знання в теорії історії Хейдена Вайта. Актуальні проблеми духовності, (24), 89–116. https://doi.org/10.31812/apm.7678

Номер

Розділ

IСТОРIЯ ФIЛОСОФIЇ ТА СУЧАСНІСТЬ