Цінності, оцінки й емоції в обгрунтуванні прийняття рішень
DOI:
https://doi.org/10.31812/apm.7686Ключові слова:
емоції, інтуїтивні виводи, оцінки, прийняття рішень, цінностіАнотація
Прийняття рішень є одним з головних структурних компонентів соціальної взаємодії. Коли висувається вимога обґрунтувати відповідне рішення, звичайною відповіддю на цю вимогу є побудова аргументів. Вони встановлюють переваги між альтернативними діями. Така аргументація спирається на переваги між цінностями. Переваги між цінностями, у свою чергу, встановлюються їх оцінюванням, приписуванням ступенів важливості цінностей для прийняття рішень. У такий спосіб оцінені цінності входять у процес обґрунтування прийняття рішень. Успішність обґрунтування прийнятого рішення залежить, значною мірою, від передавання оціненої цінності особі, якій адресоване таке обґрунтування.
Коли прийняття рішень є емоційним, цінності отримують ступені важливості через емоційне оцінювання. І сприйняття обґрунтування прийнятого рішення також може бути емоційним. Емоційна реакція на нього є оцінною реакцією. Вона і показує, чи є передавання цінності є успішним, чи прийнята цінність і, зрештою, приймається чи ні запропоноване обґрунтування рішення.
Питання полягає в тому, як виникають емоційні оцінки, що визначають переваги між цінностями. Пропонується вважати емоційну оцінку результатом інтуїтивного виводу – емоційної оцінної індукції. Здійснення виводу є наслідком сприйняття вираження емоції, реакцію на емоційне вираження оцінного ставлення до цінності.
Емоційні інтуїтивні виводи є правдоподібними виводами. Їхні висновки потенційно скасовуються. Зазвичай причинами скасування висновку аргументу, що підтримує рішення, є суперечливість чи неповнота інформації. До цих причин додається динаміка емоційних станів.
Передані й прийняті цінності призводять до виникнення колективної інтенційності – однієї з базових умов соціальної взаємодії. Поза всім іншим, вона виникає через низку виводів, якими певною мірою «керують» емоції.
Завантаження
Metrics
Посилання
Barbalet J.M. Emotion, social theory, and social structure: A macrosociological approach. Cambridge : Cambridge University Press, 2004.
Bench-Capon T.J.M. Persuasion in practical argument using valuebased argumentation frameworks. J. Logic Computat. 2003. Vol. 13. № 3. P. 429–448. DOI: https://doi.org/10.1093/logcom/13.3.429
Dung P.M. On the acceptability of arguments and its fundamental role in nonmonotonic reasoning, logic programming and n-person games. Artificial Intelligence. 1995. Vol. 77. P. 321–357. DOI: https://doi.org/10.1016/0004-3702(94)00041-X
Gordon T.F. Defining argument weighing functions. Journal of Applied Logics —IfCoLog Journal of Logics and their Applications. 2018. Vol. 5. № 3. P. 747–773.
Miyata M., Omori T. Modeling emotion and inference as a value calculation system. Procedia Computer Science 123. 2018. P. 295–301. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.01.046
Modgil S., Prakken H. Abstract rule-Based argumentation. IFCoLog Journal of Logics and their Applications. 2017. Vol. 4, № 8. P. 2319–2406.
Pollock J.L. Thinking about Acting. Logical Foundations for Rational Decision Making. New York : Oxford University Press, 2006.
Prakken H. Historical overview of formal argumentation. IFCoLog Journal of Logics and their Applications. Vol. 4, № 8. September 2017. P. 2183-2262.
Skovoroda Hryhorii. Povna akademichna zbirka tvoriv / za red. prof. Leonida Ushkalova. Kharkiv-Edmonton-Toronto : Maidan; Vydavnytstvo Kanadskoho Instytutu Ukrainskykh Studii, 2011.
de Sousa R. Logic and biology: Emotional inference and emotions in reasoning. Reasoning: Studies of Human Inference and Its Foundations. New York : Cambridge University Press, 2008. P. 1002–1015. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511814273.053
Toulmin S. The Uses of Argument. London, New York : Cambridge University Press, 1964
van der Weide T.L. Arguing to motivate decisions. SIKS Dissertation Series. № 2011-33. Printed by W˝ohrmann Print Service, 2011.
van der Weide T.L., Dignum F., Meyer J.-J. Ch., Prakken H., and Vreeswijk G.A.W. Practical reasoning using values: Giving meaning to values, Argumentation in Multi-Agent Systems: 6th International Workshop, ArgMAS 2009. Budapest, Hungary. May 12, 2009. Revised Selected and Invited Papers 6, 2010. P. 79–93. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-12805-9_5
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Володимир Навроцький
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.