Метафізика культури Карла Поппера: світ 3 та його значення для людини
DOI:
https://doi.org/10.55056/apm.7739Ключові слова:
Карл Поппер, три світи, світ 3, культура, метафізика культури, емерджентний еволюціонізм, плюралістичний інтеракціонізм, критичний раціоналізм, самість, вищі функції мовиАнотація
Стаття присвячена оригінальній та актуальній для сучасної раціоналістичної філософії, соціальних і гуманітарних наук концепції культури Карла Поппера. Автор обґрунтовує доцільність використання терміну «метафізика культури» для позначення його концепції світу 3 як створеної людьми об’єктивної реальності, що зберігається через мову і здійснює зворотній вплив на здатність людей формувати свою самість. Поппер розробив цю концепцію на основі емерджентного еволюціонізму, плюралістичного інтеракціонізму і критичного раціоналізму.
Автор стверджує, що Поппер намагався узгодити свою метафізичну концепцію з даними сучасної науки. Крім того, як і свого часу Кант, він мав моральну мотивацію. Поппер був переконаний, що раціональність, творчість, цивілізованість і моральність потенційно приманні людині, і прагнув пояснити «Як вони можливі?» у кантівському дусі. З цієї перспективи у статті наголошується, що метафізика культури Поппера ґрунтується на принципах критичної раціоналістичної метафізики й уникає крайнощів матеріалістичного редукціонізму, психологістського суб’єктивізму та нормативного ідеалізму.
У статті представлено цілісну реконструкцію метафізики культури Поппера, зосереджену навколо чотирьох принципів: (1) принцип емерджентної екзосоматичної еволюції; (2) принцип антропогенності культури; (3) принцип лінгвістичної природи культури; (4) принцип плюралістичної взаємодії. Головна стратегія, яка реалізується у статті, переважно апологетична. Разом з тим автор звертається до аргументів тих дослідників, які критикували попперівську концепцію культури.
Головний висновок полягає у тому, що метафізику культури Поппера можна вважати фундаментальною, методологічно послідовною і значущою. Вона заслуговує на увагу як філософів, так і науковців. Однак найбільш значимим внеском Поппера є з’ясування процесу, через який людина стає самістю. На цей процес впливають два ключові фактори: біологічна еволюція, зокрема еволюція мови, та взаємодія зі світом культури. Зворотний зв’язок від світу об’єктивного змісту знання, критична позиція щодо продуктів своєї розумової діяльності, осягнення та розуміння об’єктів світу 3, дискусії з іншими людьми є умовами можливості самотрансценденції, самовдосконалення та розвитку людини як зрілої особистості.
Завантаження
Metrics
Посилання
Abdula A., Baluta H. Indyvidualizm K. Poppera: vid metodolohii do etyky (in Ukrainian). Visnuk of the Lviv University. Series Philos.-Political Studies. 2021. 35. P. 9–15. DOI: https://doi.org/10.30970/PPS.2021.35.1
Bloor D. Popper's Mystification of Objective Knowledge. Science Studies. 1974. Vol. 4, No. 1. P. 65–76. DOI: https://doi.org/10.1177/030631277400400104
Bunge M. Scientific Materialism. Dordrecht: D. Reidel, 1981.
Feyerabend P.K. Popper's Objective Knowledge. Problems of empiricism: Philosophical papers. Vol. 2. Cambridge: Cambridge University Press, 1981. P. 168–201.
Gadenne V. Is Popper’s Third World Autonomous? Philosophy of the Social Sciences. 2016. 46 (3). Р. 288–303.
Kiesewetter H. Ethical foundations of Popper's philosophy. Karl Popper: Philosophy and problems. Ed. by A. O'Hear. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. P. 275–288.
Lube M. Karl Popper, World 3, and the Arts. Philosophy of the Social Sciences. 2016. 46 (4). P. 412-432. DOI: https://doi.org/10.1177/0048393116643717
Musgrave A. Metaphysics and Realism. The Cambridge Companion to Popper. Ed. by J. Shearmur and G. Stokes. Cambridge: Cambridge University Press, 2016. Р. 208–229.
Niemann H.-J. Die Strategie der Vernunft. Rationalitat in Erkenntnis, Moral und Metaphysik. Braunschweig; Wiesbaden: Vieweg, 1993.
Niemann H.-J. Karl Poppers Spätwerk und seine «Welt 3». Franco, G. (Hg.) Handbuch Karl Popper. Springer Reference Geisteswissenschaften. Wiesbaden: Springer VS, 2019. S. 101–118.
Niiniluoto I. World 3: A Critical Defence. Karl Popper: A Centenary Assessment. Vol. II: Metaphysics and Epistemology. Ed. by I. Jarvie, K. Milford, and D. Miller. Aldershot: Ashgate, 2006. P. 59–69.
Popper K. Knowledge and the Body-Mind Problem. In defence of interaction, lectures delivered in 1969, Emory University. Ed. by M.A. Notturno. London: Routledge, 1994.
Popper K. Language and the Body-Mind Problem. Conjectures and Refutations: The Growth of Scientific Knowledge. New York, London: Basic books, 1962. Р. 293–298.
Popper K. Reply to my Critics. The Philosophy of Karl Popper. Ed. by A. Schilpp. Vol. 2, Part III. La Salle, Ill.: Open Court, 1974. P. 959–1197.
Popper K. Unended Quest. An Intellectual Autobiography. London: Routledge, 1992.
Popper K.R. Three Worlds, in The Tanner Lectures on Human Values. Vol. 1. Ed. by S.M. McMurrin. Salt Lake City: University of Utah Press; Cambridge: Cambridge University Press, 1979. Р. 141–167.
Popper K.R. Epistemology Without a Knowing Subject. Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford: Clarendon Press, 1972. P. 106-152.
Popper K.R. Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford: Clarendon Press, 1972.
Popper K.R. Of Clouds and Clocks. An Approach to the Problem of Rationality and the Freedom of Man. Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford: Clarendon Press, 1972. P. 206–255.
Popper K.R. On the Theory of the Objective Mind. Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford: Clarendon Press, 1972. P. 153-190.
Popper K.R. Quantum Theory and the Schism in Physics. Cambridge: Routledge, 1982.
Popper K.R. The Open Society and its Enemies. New One-Volume Edition. Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2013.
Popper K.R. The Open Universe: An Argument for Indeterminism. From the Postscript to The Logic of Scientific Discovery. Ed. by W.W. Bartley, III. London: Routledge, 1988.
Popper K.R., Eccles J.C. The Self and its Brain. Berlin, Heidelberg, New York: Springer–Verlag, 1985.
Ribeiro C. Karl Popper’s Conception of Metaphysics and its Problems. Principia. 2014. 18(2). P. 209–226. DOI: https://doi.org/10.5007/1808-1711.2014v18n2p209
Sepetyi D. The Third Realm and the Failure of its Naturalization in Karl Popper’s Conception of World 3. Visnuk of the Lviv University. Series philosophical science. 2019. 22. P. 5–11.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Oksana Panafidina
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.