Філософсько-епістеміологічне поняття науковості методів пізнання та їх педагогічне відображення
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.4488Ключові слова:
метод, методологія, навчання, пізнавальний процес, суб'єкт пізнання, об'єкт пізнання, діалектикаАнотація
Стаття розглядає загальні підходи до методу як наукового поняття у структурі пізнавального процесу. Поява науково обґрунтованих методів пізнання (створення методології як системи принципів і способів організації та побудови теоретичної і практичної діяльності) — це результат творчих здобутків мислителів різних часів, епох, народів. У їх доробку — визначення характеру методу, його підґрунття та функцій.
Завантаження
Дані завантаження ще не доступні.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 97
/ PDF downloads: 92
Посилання
1. Аристотель. Сочинения: в 4-х т. / Аристотель: под ред. З. Н. Микеладзе; вступ. ст. и прим. И. Рожанский. — М. : Мысль, 1981. — Т. 3. — 1981. — 613 с. — (Философское наследие).
2. Буданов В. Методология и принципы синергетики / Буданов В. // Філософія освіти. — 2006. — № 1. — С. 143-172.
3. Бэкон Ф. Сочинения: в 2 т. / Бэкон Ф. — М. : Мысль, 1978. — Т. 2 : Новый органон или истинніе указания для истолкования природы. — 1978. — 575 с.
4. Выбор методов обучения / [А. Н. Алексюк, Ю. К. Бабанский, В. Ф. Харьковская и др.]; под ред. Ю. К. Бабанского. — М. : Педагогика, 1981. — 175 с.
5. Гегель Г. Феноменология духа / Гегель Г. — М. : Соцэкгиз, 1959. — 440 с.
6. Гегель Г. Энциклопедия философских наук / отв. Ред. Е. Ситковский. — М. : Мысль, 1975. — Т. 1. — Наука логіки. — 1975. — 440 с.
7. Декарт Р. Избранные произведения / Ред. И вст. Статья В. Соколова / Декарт Р. — М. : Госполитиздат, 1950. — 711 с.
8. Зотов А. Структура научного познания / Зотов А. — М. : Политиздат, 1973. — 181 с.
9. Історія філософії / [Кремінь В., Афанасенко В., Волович В.]; кер. Авт. Кол. В. Кремень. — [2-ге вид.]. — Х. : Прапор, 2003. — 766 с.
10. Кант И. Сочинения: в 6 т. / Кант И. / [ред. Т. И. Ойзерман] — М. : Мысль, 1964. — Т. 3. — 1964. — 799 с.
11. Карнап Р. Научное понимание. Венский кружок / Карнап Р., Ган Г., Нейрот О. // Акт. пробл. духовності. — Вип. 6. — Кр. Ріг, 2005. — С. 197-214.
12. Коваленко В. О. Педагогічні ідеї Дж. Дьюї та їх вплив на педагогічну теорію і практику в Україні (20-ті роки ХХ століття): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Коваленко В. — Київ, 2000. — 19 с.
13. Костюк Г. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Костюк Г. — К. : Рад. Школа, 1989. — 608 с.
14. Кохановский В. Философия и методология науки / Кохановский В. — Ростов н/Д. : Феникс, 1999. — 576 с.
15. Критика современных немарксистских концепций философии науки / [А. Ракитов, А. Панченко, З. Сокулер и др.] / отв. ред. А. Ракитов. — М. : Наука, 1987. — 238 с.
16. Методология в сфере теории и практики / [А. Москаленко, А. А. Пого-радзе, А. Чечулин и др.]; отв. ред. А. Л. Симанов, В. Н. Карпович. — Новосибирск : Наука, 1988. — 306 с.
17. Мостепаненко М. Философия и методы нучного познания / Мостепаненко М. — Л. : Лениздат, 1972. — 263 с.
18. Наливайко Н. Гносеологические и методологические основы научной деятельности / Наливайко Н. — Новосибирск : Наука, 1990. — 117 с.
19. Павлов И. Полное собрание сочинений: в 6-ти т. / Павлов И. — М. : Мысль, 1952. — Т. 5. — 1952. — 666 с.
20. Платон. Избранные сочинения: в 4-х т. / Платон. — М. : Мысль, 1994. — Т. 3. — 655 с.
21. Рубинштейн М. Метод жизненного комплекса в свете детской психики и трудовой школы / Рубинштейн М. // Трудовая школа в свете истории и современности. — Л. : Сеятель, 1925. — С. 215-236.
22. Современная западная философия. Словарь // Составитель В. Малахов, В. Филатов. — М. : Политиздат, 1991. — 414 с.
23. Урсул А. Философия и интегративно-общенаучные проссецы / Урсул А. — М. : Наука, 1981. — 366 с.
24. Фейерабенд П. Против методологического принуждения / Фейерабенд П. // Избранные труды по методологии науки. — М. : Просвещение, 1986. — 333 с.
25. Философский энциклопедический словарь. — М. : Изд-во полит. Лит., 1991. — 560 с.
26. Швырев В. Научное познание как деятельность / В. Швырев. — М. : Политиздат, 1984. — 232 с.
27. Шептулин А. Диалектический метод познания / А. Шептулин — М. : Политиздат, 1983. — 320 с.
28. Юдин Э. Систематический подход и принцип деятельности / Э. Юдин. — Науч. тр. Э. Юдина (1930-1976 гг.). — М. : Наука, 1978. — 391 с.
2. Буданов В. Методология и принципы синергетики / Буданов В. // Філософія освіти. — 2006. — № 1. — С. 143-172.
3. Бэкон Ф. Сочинения: в 2 т. / Бэкон Ф. — М. : Мысль, 1978. — Т. 2 : Новый органон или истинніе указания для истолкования природы. — 1978. — 575 с.
4. Выбор методов обучения / [А. Н. Алексюк, Ю. К. Бабанский, В. Ф. Харьковская и др.]; под ред. Ю. К. Бабанского. — М. : Педагогика, 1981. — 175 с.
5. Гегель Г. Феноменология духа / Гегель Г. — М. : Соцэкгиз, 1959. — 440 с.
6. Гегель Г. Энциклопедия философских наук / отв. Ред. Е. Ситковский. — М. : Мысль, 1975. — Т. 1. — Наука логіки. — 1975. — 440 с.
7. Декарт Р. Избранные произведения / Ред. И вст. Статья В. Соколова / Декарт Р. — М. : Госполитиздат, 1950. — 711 с.
8. Зотов А. Структура научного познания / Зотов А. — М. : Политиздат, 1973. — 181 с.
9. Історія філософії / [Кремінь В., Афанасенко В., Волович В.]; кер. Авт. Кол. В. Кремень. — [2-ге вид.]. — Х. : Прапор, 2003. — 766 с.
10. Кант И. Сочинения: в 6 т. / Кант И. / [ред. Т. И. Ойзерман] — М. : Мысль, 1964. — Т. 3. — 1964. — 799 с.
11. Карнап Р. Научное понимание. Венский кружок / Карнап Р., Ган Г., Нейрот О. // Акт. пробл. духовності. — Вип. 6. — Кр. Ріг, 2005. — С. 197-214.
12. Коваленко В. О. Педагогічні ідеї Дж. Дьюї та їх вплив на педагогічну теорію і практику в Україні (20-ті роки ХХ століття): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Коваленко В. — Київ, 2000. — 19 с.
13. Костюк Г. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Костюк Г. — К. : Рад. Школа, 1989. — 608 с.
14. Кохановский В. Философия и методология науки / Кохановский В. — Ростов н/Д. : Феникс, 1999. — 576 с.
15. Критика современных немарксистских концепций философии науки / [А. Ракитов, А. Панченко, З. Сокулер и др.] / отв. ред. А. Ракитов. — М. : Наука, 1987. — 238 с.
16. Методология в сфере теории и практики / [А. Москаленко, А. А. Пого-радзе, А. Чечулин и др.]; отв. ред. А. Л. Симанов, В. Н. Карпович. — Новосибирск : Наука, 1988. — 306 с.
17. Мостепаненко М. Философия и методы нучного познания / Мостепаненко М. — Л. : Лениздат, 1972. — 263 с.
18. Наливайко Н. Гносеологические и методологические основы научной деятельности / Наливайко Н. — Новосибирск : Наука, 1990. — 117 с.
19. Павлов И. Полное собрание сочинений: в 6-ти т. / Павлов И. — М. : Мысль, 1952. — Т. 5. — 1952. — 666 с.
20. Платон. Избранные сочинения: в 4-х т. / Платон. — М. : Мысль, 1994. — Т. 3. — 655 с.
21. Рубинштейн М. Метод жизненного комплекса в свете детской психики и трудовой школы / Рубинштейн М. // Трудовая школа в свете истории и современности. — Л. : Сеятель, 1925. — С. 215-236.
22. Современная западная философия. Словарь // Составитель В. Малахов, В. Филатов. — М. : Политиздат, 1991. — 414 с.
23. Урсул А. Философия и интегративно-общенаучные проссецы / Урсул А. — М. : Наука, 1981. — 366 с.
24. Фейерабенд П. Против методологического принуждения / Фейерабенд П. // Избранные труды по методологии науки. — М. : Просвещение, 1986. — 333 с.
25. Философский энциклопедический словарь. — М. : Изд-во полит. Лит., 1991. — 560 с.
26. Швырев В. Научное познание как деятельность / В. Швырев. — М. : Политиздат, 1984. — 232 с.
27. Шептулин А. Диалектический метод познания / А. Шептулин — М. : Политиздат, 1983. — 320 с.
28. Юдин Э. Систематический подход и принцип деятельности / Э. Юдин. — Науч. тр. Э. Юдина (1930-1976 гг.). — М. : Наука, 1978. — 391 с.
Downloads
Опубліковано
22-10-2021
Як цитувати
Поліщук, Г. П. (2021). Філософсько-епістеміологічне поняття науковості методів пізнання та їх педагогічне відображення. Педагогіка вищої та середньої школи, 32, 117–124. https://doi.org/10.31812/educdim.4488
Номер
Розділ
Теоретичні основи педагогіки вищої школи
Ліцензія
Авторське право (c) 2011 Г. П. Поліщук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.