Non-justificationism and the negativist legend about Karl Popper’s philosophy
DOI:
https://doi.org/10.31812/apd.v0i21.3873Ключові слова:
критичний раціоналізм, неджастифікаціонізм, підстави, ревізія, поглядАнотація
У статті обговорюється значення неджастифікаціонізму як важливої частини філософії критичного раціоналізму Карла Попера та панкритичного раціоналізму Вільяма Бартлі. Здійснюється аналіз та критична оцінка тлумачень та спроб розвитку критичного раціоналізму, запропонованих Девідом Мілером та Аланом Масґрейвом. Обґрунтовується думка, що заперечення Мілером релевантності підстав для раціональності суперечить поглядам Попера і не підтримується аргументацією Попера й Бартлі, що лежить в основі неджастифікаціонізму. Крім того, це заперечення є неприйнятним, оскільки раціональність неможливо звести до коректності аргументів та «рішень» щодо визнання обговорюваних положень істинними чи хибними; для неї необхідне зважування підстав на користь та проти наявних альтернатив. З’ясовується, що тлумачення Масґрейвом неджастифікаціонізму та критичного раціоналізму як погляду, згідно якого прийняття пропозиції є раціональним, якщо ця пропозиція найкраще витримує критичне оцінювання, є вразливим перед проблемою нескінченного регресу положень, на основі яких має здійснюватися це оцінювання. Пропонується й обґрунтовується розуміння неджастифікаціонізму Попера та Бартлі як концепції, що ототожнює раціональність з відкритістю до критичної дискусії в пошуках істини та наголошує, що хоча така дискусія й потребує прийняття певних положень без їх обґрунтування, як непроблематичних або правдоподібних для сторін дискусії, ці положення не мають розглядатися як непорушний фундамент, що не може бути ревізований. В перспективі критичного раціоналізму, такі положення відіграють роль, подібну до ролі «безпосереднього знання» у класичному раціоналізмі та емпіризмі; проте вони розглядаються як такі, що можуть бути помилковими і є відкритими для критичного обговорення й перегляду.
Завантаження
Metrics
Посилання
Bartley W. The Retreat to Commitment. — La Salle, Illinois: Open Court, 1984.
Bartley W. Unfathomed Knowledge, Unmeasured Wealth. — La Salle, Illinois: Open Court, 1990.
Law S. Philosophy Gym. — London: Headline Review, 2004.
Law S. The Great Philosophers. — London: Quercus, 2007.
Miller D. Critical Rationalism: A Restatement and Defense. — La Salle, Illinois: Open Court, 1994.
Miller D. Out of Error. Further Essays on Critical Rationalism. — Aldershot: Ashgate, 2006.
Musgrave A. Common Sense, Science and Scepticism. — Cambridge University Press, 2000.
Musgrave A. How Popper [Might Have] Solved the Problem of Induction // Philosophy. — 2004. — Vol. 79 (1). — P. 19-31.
Musgrave A. Critical Rationalism // E.Suárez-Iñiguez, ed., The Power of Argumentation. — Amsterdam/New York: Rodopi, 2007. — P. 171-211.
Musgrave A. Experience and Perceptual Belief // S. Parusnikova and R.S. Cohen (eds). Rethinking Popper. — Dordrecht: Springer Science and Business Media, 2009. — P. 5-19.
Notturno M. Science and the Open Society. — Central European University Press, 1999.
Papineau D. Review of Popper and After by David Stove // Times Literary Supplement. — 1983. — July 1.
Papineau D. Review of Knowledge and the Body-Mind Problem and The Myth of the Framework by Karl Popper // Times Literary Supplement. — 1995. — June 23.
Popper K. The Logic of Scientific Discovery. — London: Hutchinson, 1959.
Popper K. Conjectures and Refutations. — New York: Basic Books, 1962.
Popper K. Realism and the Aim of Science. — London: Hutchinson, 1983.
Popper K. In Search of a Better World. — London and New York: Routledge, 1992.
Stove D. Popper and After: Four Modern Irrationalists. — Oxford, New York: Pergamon Press, 1982.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Dmytro Sepetyi
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.